Student met handicap ontevreden over voorlichting

Dat blijkt uit antwoorden van studenten met een functiebeperking in de nationale studentenenquête van het onderzoekscentrum CHOICE. De onderzoekers hebben de resultaten vervat in een rapport voor het expertisecentrum Handicap + studie.

Voorlichting is de achilleshiel van het gehandicaptenbeleid in het hoger onderwijs. Die krijgt landelijk een 5,7. Eindhoven en de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgen er zelfs een onvoldoende voor. Maar de docenten zijn redelijk begripvol: daar geven de studenten landelijk een 6,9 voor. Aan de universiteit zijn ze gemiddeld iets positiever dan in het hbo.

Met een 7,3 scoort Wageningen net als vorig jaar hoogst van allemaal. Tilburg en Eindhoven komen daarentegen dankzij afronding op een 6,0 uit. In Maastricht zouden docenten iets meer begrip voor de handicap mogen opbrengen, vinden de studenten: met een 6,3 zitten de zuiderlingen ver onder de begripvolle docenten van de Vrije Universiteit (7,7) en Wageningen (7,6).

In 2006 zei 6,3 procent van de ondervraagde studenten een functiebeperking te hebben. Meer dan de helft daarvan heeft last van dyslexie (leesstoornis) of dyscalculie (rekenstoornis). Bijna één op de acht noemt psychische problemen. Het percentage gehandicapten verschilt per opleiding, maar nergens zakt het onder de drie procent.

HOP