Studenten zijn vaak aangeschoten, maar nauwelijks stoned

Dertig procent van de studenten zegt altijd aangeschoten naar huis te gaan na een avondje stappen. En nog eens 26% is soms aangeschoten. Daarnaast is slechts 4% altijd dronken en noemt 7% zich volledig sober.

Bier is de onbetwiste nummer 1 onder de studenten (53%). Nieuwe drankjes als de Breezer vinden nauwelijks aftrek (5%). Bijna eenderde drinkt vóór het stappen thuis alcohol.

Drugsgebruik onder studenten is niet populair. Ruim driekwart gebruikt geen drugs en is dat ook niet van plan. Zeven procent van de tweehonderd ondervraagde studenten staat open voor een drugsexperiment. Bij de drugsgebruikers staat wiet op nummer 1 (50%) en paddo's op twee (21%).

Tivoli mag zich verheugen op een eerste plek in de categorie 'favoriete' uitgaansplek (20%), op de voet gevolgd door The Jam (17%). De Woo wint de prijs 'slechtste' uitgaansplek van Utrecht (21%).

Als we de cijfers mogen geloven is het veilig stappen in Utrecht, zeker op de uitgaansavonden, want bijna zestig procent van de tweehonderd ondervraagden noemt zichzelf veilig. Zevenendertig procent zegt op zijn hoede te zijn. Minder dan een procent voelt zich onveilig.

Uit de steekproef blijkt verder dat vijfenzestig procent van de studenten nooit slachtoffer is geweest van enige vorm van criminaliteit. Fietsendiefstal staat op nummer een. Bijna een kwart van de studenten heeft hier ervaring mee. Het percentage dat ooit getuige is geweest van enige vorm van criminaliteit ligt weer hoger: vierenvijftig procent. Met name opstootjes, slaande ruzies en geweld op straat worden veel genoemd. Ook het jatten van fietsen wordt regelmatig gaande geslagen.

Zie voor meer uitkomsten van de Ublad uitgaansenquête: http://www.ublad.uu.nl/specials/uitgaansenquete/

Lees ook Ublad 17, met daarin een reportage over de favoriete Utrechtse studentenkroegen, drie studenten over hun stapgedrag en meer over veiligheid in Utrecht.

CN