Universiteiten: extra miljoenen voor beter rendement

Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde nota ‘Kansen voor kennis’, waarmee de universiteiten hun wensen voor de kabinetsperiode 2007-2011 kenbaar maken. Allereerst wordt gepleit voor een andere inrichting van het onderwijs: colleges moeten worden verzorgd voor kleinere groepen studenten, er moet meer ruimte komen om individueel onderwijs op maat te verzorgen en het bindend studieadvies moet op alle universiteiten worden ingevoerd als stok achter de deur. Anders dan in het hbo is dit selectie-instrument lang niet overal ingeburgerd: maar een kwart van de academische studies past het toe.

De maatregelen moeten er voor zorgen dat in 2011 tachtig procent van de studenten in acht jaar tijd het diploma haalt. Nu is dat maar vijfenzestig procent. Voor de verbetering van het onderwijs denken de universiteiten op jaarbasis 250 miljoen euro extra nodig te hebben. De VSNU beseft dat het streven naar meer individueel gericht onderwijs op gespannen voet kan staan met de wens om meer mensen hoog op te leiden. “De kwantitatieve groei van hoogopgeleiden zal vooral in het hbo moeten worden opgevangen. Ervoor zorgen dat studenten méér uit hun studie halen, dat is de uitdaging van de universiteiten”, staat te lezen in het document.

Voor toponderzoek zeggen de universiteiten 350 miljoen euro per jaar extra nodig te hebben. Dat geld moet onder meer worden geïnvesteerd in grote onderzoeksfaciliteiten, betere ict-voorzieningen en toponderzoekers. Bovendien moet er meer geld naar de financiering van NWO-onderzoek.

Ook in de arbeidsvoorwaarden wil de VSNU stevig investeren: jaarlijks moet er 250 miljoen euro extra worden gereserveerd voor het personeelsbeleid. Daarvan moet 150 miljoen naar het verbeteren van de concurrentiepositie van de universiteit als werkgever. Vijftig miljoen euro moet worden geïnvesteerd in extra hoogleraren en universitaire hoofddocenten, en nog eens vijftig miljoen euro is nodig om vijfhonderd extra promovendi aan het werk te zetten. Daar bovenop moet het rijk ook nog twintig miljoen euro vrijmaken om de beurzen voor buitenlandse studenten en docenten aantrekkelijker te maken.

Dat de kennis die de universiteiten in huis hebben beter te gelde moet worden gemaakt, ligt volgens de VSNU voor de hand. Toch wordt ook daarvoor een financiële injectie van in totaal honderd miljoen euro van het rijk verlangd. Daarmee gefinancierde fondsen moeten de innovatieve kracht van de instellingen stimuleren.

HOP