Utrecht versterkt samenwerking met University of California

De overeenkomst werd getekend tijdens de opening van het academisch jaar in de Domkerk. Voor Utrecht zette collegevoorzitter Yvonne van Rooy haar handtekening, voor de Amerikaanse universiteit tekende Henry Yang, chancellor van de University of Santa Barbara, een van de tien instellingen die samen de University of California vormen. Naast studentenuitwisseling is intensivering van de samenwerking op onderzoekgebied een belangrijk doel van de overeenkomst. Ook wordt in Utrecht vanaf 11 september een jaarlijkse reeks colleges door gastdocenten uit Californië gestart. Titel van het eerste college is 'Thinking through 9/11: an SOS for Humanities'.

Van Rooy noemt de University of California in een toelichting een ideale partner voor de UU. “In Californië heerst een internationaal topwetenschappelijk klimaat waaruit veel innovatief onderzoek voortkomt. De Universiteit Utrecht werkt nu al op vele fronten samen met de University of California. De nu gemaakte afspraken bouwen met name voort op de al langer bestaande samenwerking met het University College.”

Ook Yang was tevreden. “Onze overeenkomst vloeit logisch voort uit een historisch gegroeide band tussen twee publieke onderzoeksuniversiteiten met hetzelfde commitment voor academische excellentie”, aldus de chancellor van de universiteit die dit jaar op de Sjanghai ranglijst vijf plaatsen boven Utrecht is geëindigd.

In haar rede in de Domkerk beklemtoonde Van Rooy het grote belang dat de UU aan internationalisering hecht. Om die reden was zij zeer verheugd dat zij een pilot kon aankondigen, die deze maand wordt gestart in samenwerking met de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. In die pilot zal worden bezien in hoeverre de nu vaak moeizame toelatingsprocedures voor studenten uit niet-OESO landen, met name uit Azië en Oost-Europa, kunnen worden versoepeld. De pilot houdt in dat de universiteit voor een aanvraag tot toelating rechtstreeks contact kan opnemen met de IND. In de huidige procedures lopen alle aanvragen via de gemeente. Die schakel is er in het experiment tussenuit gehaald.

EH