Utrechtse roeiers zien WK als tussenstop

"Peter!!! Schiet eens op man. Jij bent." Wat doen topsporters optrainingskamp in de avonduren? Die spelen spelletjes. Peter van derNoort weet zich maar met moeite los te rukken uit een verhitteRisk-strijd om zijn teleurstelling over de mislukte missie met de'Holland Acht' te verwoorden. De boot werd twee weken geleden telangzaam bevonden om aan het WK deel te mogen delen. "Eigenlijkhadden we wel op enige clementie van de bond gerekend", vertelt destudent psychologie. "Dat ze vasthielden aan de strengekwalificatie-eisen was een behoorlijke domper."

Joeri van Leeuwen had de grote klap al eerder te verwerkengekregen. De student sterrenkunde leek vorig jaar een vaste keuzevoor de Olympische Acht totdat hij door de Amsterdammer Adri Middaguit het team werd geroeid. "Dat was natuurlijk verschrikkelijk",blikt Van Leeuwen terug. "Daar train je dan het hele jaarvoor."

Op een hele vreemde manier is het voor Van Leeuwen allemaal tochnog positief uitgepakt. Met de roeiers van de falende 'HollandAcht' en nog een aantal gegadigden streed hij om een plaats in deboot die nu naar het WK gaat. Net als Peter van der Noort was hijsuccesvol. "In de Acht probeerde ik altijd een van de krachtpatserste zijn, maar ik heb me de afgelopen tijd ontwikkeld tot een meertechnische roeier. Nu zit ik op slag in de WK-boot."

Van der Noort en Van Leeuwen varen blind op elkaar. Samenleerden zij als eerstejaars studenten bij Orca de beginselen van deroeisport en samen ontwikkelden zij zich tot top-roeiers. DatUtrechter Merijn van Oijen nu als stuurman is aangewezen zien beideroeiers als een pluspunt. Van der Noort: "Op dit niveau maakt hetniet heel veel meer uit van welke club je komt, maar het is wel zodat Peter en ik samen met Merijn al heel wat internationaleervaring hebben opgedaan."

De Utrechters hebben hun hoop gevestigd op een finaleplaats inKeulen. Als het heel goed gaat zit er misschien nog iets meer in."Op de training gaan we soms zo hard, dat ik het zelf niet kangeloven", vertelt Van Leeuwen enthousiast. "Het probleem is alleendat het allemaal nog een beetje inconsistent is. Daar moeten wehier nog hard aanwerken."

Voor een ieder is duidelijk dat het WK slechts een tussenstop isop deweg naar de Olympische Spelen in Sidney. Beide Orca-roeiersblijven zich richten op een herhaling van de gouden Olympische racevan de 'Holland Acht'. En daarvoor moet alles wijken. Van Leeuwenhoopt voor die tijd nog wel zijn scriptie af te ronden, maar Vander Noort heeft zijn studie op een laag pitje gezet. "Je moet hiergewoon full-time mee bezig zijn. In Engeland en Australiƫworden de roeiers op alle denkbare gebieden ondersteund. InNederland begint dat nu langzaam te komen. Van onze sponsor en ookvan het NOC/NSF krijgen we in ieder geval een financiƫlebijdrage."

"Kappen nu, Peter." Niet bepaald vriendelijk wordt de roeierdoor zijn collega's dringend verzocht weer aan het spelbord plaatste nemen. Weigeren heeft geen zin meer. En het bleef nog langonrustig in recreatiepark Borgmeren te Scharmer, provincieGroningen.