webnieuws

Het aantal Duitse studenten dat zijn volledige opleiding in Nederland volgt, is in drie jaar tijd verdubbeld naar 12.000. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van internationaliseringsorganisatie Nuffic over de internationale mobiliteit in het Nederlandse hoger onderwijs. Het totale aantal buitenlanders dat in Nederland komt studeren, is vorig studiejaar met 5000 gestegen naar 48.500. Ook het aantal Nederlandse studenten dat voor een opleiding in het buitenland kiest, stijgt: in 2005 was 17.500 studenten over de grens actief, 800 meer dan in 2004.

Gratis studieboeken

De gratis studieboekensite studentensupport.nl is een enorm succes. Het verantwoordelijke Deense Ventus Publishing meldt dat er in een week tijd 40.000 boeken zijn gedownload. Uitgegaan was van 120.000 downloads per jaar. De uitgeverij is overdonderd door het succes. "We hebben al sites in de lucht voor Denemarken, Zweden en Duitsland, maar het succes in Nederland overtreft vooralsnog alles." De website biedt 26 titels aan op het gebied van economie en techniek. Ongeveer de helft van de auteurs is Nederlands. Het is de bedoeling dat de site wordt uitgebreid met boeken uit andere vakgebieden.

Budget hoger onderwijs

De Nederlandse uitgaven aan het hoger onderwijs zijn de afgelopen jaren slechts een fractie gestegen. Toch is het bedrag per student nog altijd hoger dan in vergelijkbare landen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van Education at a Glance, het jaarlijkse rapport waarin de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) het onderwijs in de dertig aangesloten landen vergelijkt. In de andere OESO-landen zijn de uitgaven aan het hoger onderwijs tussen 1995 en 2003 gemiddeld een stuk sneller gestegen dan in Nederland. Voor de uitgaven aan het totale onderwijs, inclusief het basis- en middelbare onderwijs, geldt hetzelfde. Door de bank genomen is de situatie in andere landen niet gunstiger, op enkele uitzonderingen zoals Denemarken na.

Student-assistenten

De Universiteit Utrecht stelt 83.000 euro beschikbaar voor het aanstellen van allochtone student-assistenten en onderzoekstagiaires in de Bèta- en Rebofaculteit. Doel is om zo meer talenten uit de doelgroep op te sporen en te behouden voor de wetenschap.

Het nieuwe fonds is een initiatief van het Lokaal Overleg van de vier vakbonden met het college van bestuur. Besloten is om 60.000 euro uit een speciaal potje met zogeheten arbeidsvoorwaardengelden voor het project te reserveren. Het college van bestuur stelt daarbovenop nog een aanvullend budget van 23.000 euro beschikbaar.