webnieuws

Leerrechten

Meer stufi

Studentenbonden LSVb en ISO vragen politiek Den Haag om bekostiging van schakelprogramma's tussen bachelor- en masteropleidingen, betere studiekeuze-informatie en meer studiefinanciering. Dat staat in een manifest dat "de jongeren van Nederland" in Den Haag hebben aangeboden. Ze zijn blij met de aandacht voor onderwijs in de verkiezingsprogramma's, maar vinden dat het onderwijs te weinig aan bod komt in de feitelijke campagne.

Allochtone studenten

Allochtonen hebben veel baat bij kleinschalig onderwijs en persoonlijke begeleiding. Als ze die krijgen, is hun achterstand op studenten van Nederlandse afkomst prompt verdwenen. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Echo, het expertisecentrum voor diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs. Opvallend genoeg doen autochtone studenten het volgens de onderzoekers juist iets beter in een traditionele leeromgeving, waarin bijvoorbeeld veel hoorcolleges worden gegeven. Het onderzoek is gedaan onder de eerstejaars van zes universitaire en acht hbo-opleidingen. In totaal deden meer dan duizend studenten aan het onderzoek mee.

Knoops & Saddam

De Utrechtse hoogleraar strafrecht Geert-Jan Knoops is door de advocaten van de Iraakse oud-president Saddam gevraagd als adviseur. Knoops neemt het verzoek in overweging, Knoops is in Nederland vooral bekend als advocaat in ondermeer de Deventer moordzaak, maar is ook al jaren actief voor de grote tribunalen voor Joegoslaviƫ, Sierra Leone en Ruanda. Ook was hij als adviseur betrokken bij een proces voor het Amerikaans Hooggerechtshof tegen de regering Bush waarbij de praktijken in Guantanamo werden veroordeeld. De Utrechtse hoogleraar zegt het verzoek serieus in overweging te nemen, al denkt hij dat het juridisch lastig wordt om de doodstraf voor Saddam nog te voorkomen in hoger beroep.