webnieuws

Slecht geïnformeerd

Vrouwen beslissen

Vrouwen veranderen de sfeer in benoemingscommissies voor hoogleraarposten. Zij zorgen ervoor dat persoonlijke en sociale criteria zwaarder meewegen. Daardoor valt de keuze vaker op een vrouwelijke kandidaat. Aldus de conclusie van onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen op grond van 64 interviews met leden van benoemingscommissies. De wetenschappers wilden in opdracht van het ministerie van OCW achterhalen waarom er in Nederland zo weinig vrouwen professor worden. In Nederland is slechts één op de tien hoogleraren van het vrouwelijk geslacht.

Geen pardon

Minister Verdonk (VVD) van vreemdelingenzaken ziet niets in een pardonregeling voor vluchtelingstudenten. Voor een verblijfsvergunning moeten zij aan dezelfde voorwaarden voldoen als andere asielzoekers, schrijft zij Ruud Lubbers, voorzitter van de stichting Vluchtelingstudenten UAF. Lubbers had haar verzocht om een verblijfsvergunning te verlenen aan 300 vluchtelingen die in Nederland een studie hebben afgerond. Hij noemt de afgestudeerden "een indrukwekkende verrijking voor de Nederlandse samenleving".

Engelse wint

De Engelse student musicologie Clare Hammond heeft op 19 oktober het zevende Internationale Studenten Pianoconcours van Parnassos en het Ufonds gewonnen. Op de tweede plaats eindigde de Russische wiskunde-student Dmitry Novikov, en op de derde plaats de Duitse student electrotechniek (met een Zuid-Koreaanse nationaliteit) Ban-Sok Shin.