De koeien van Claudia Wolschrijn

Claudia Wolschrijn is universitair hoofddocent anatomie. “Waar zijn m’n koeien!?” Na even gezocht te hebben, vinden we ze achter in een leslokaal.

We zetten ze nog even op een rijtje en het ‘stalgevoel’ is daar. “Dit zijn onze gloednieuwe opvoelkoeien; het achterwerk inclusief ingewanden van een koe, gemaakt van plastic en rubber. We hebben ze kunnen bestellen met behulp van een subsidie van ZonMW in het kader van het programma ‘Dierproeven begrensd’, omdat we de echte koeien veel minder hoeven te belasten."

"Studenten kunnen hiermee leren hoe en wat ze moeten voelen wanneer ze bij een koe naar binnen gaan. Het is de stap tussen de anatomieles en een echte koe en kan een boel stress voorkomen. Het voor de eerste keer opvoelen van een echte koe is namelijk behoorlijk spannend; een verkeerde beweging kan fataal zijn voor het dier.”

Mochten de modellen over een tijdje niet meer worden gebruikt, dan kunnen ze nog altijd naar een museum. De siliconen ingewanden zijn gemaakt door een kunstenaar.

Tags: de werkplek