De kippen van Marius Dwars

Marius Dwars is universitair docent en pluimveearts. Zijn werkplek bevindt zich aan de Yalelaan bij de faculteit Diergeneeskunde.

Zijn liefde voor kippen begon in de jaren tachtig, toen hij een onderwerp voor zijn referaat zocht en bij een onderzoek naar darminfecties bij kippen terechtkwam. Na de studie is hij blijven werken voor de faculteit Diergeneeskunde. Daarnaast zat hij lange tijd als ‘afgevaardigde’ bij de Dieren Gezondheidsdienst in Doorn. Zijn werkplek heeft hij het grootste deel van de week aan de Yalelaan, maar één dag per week gaat hij naar Deventer waar hij histopathologisch onderzoek doet. Zijn ogen glimmen als hij erover vertelt: “Het is zo interessant!”. Toch deelt niet iedereen zijn enthousiasme voor kippen en moet hij zijn best doen om pluimvee sexy te maken. "Ik wil de studenten laten zien dat kippen echt lollige beesten zijn. Zowel de binnen- als de buitenkant van de kip is het bestuderen waard; let op hè, het is geen zoogdier, maar een dinosauriër!”