De kerststal van Gertie Cuijpers

“Dit is de eerste kerststal ter wereld met skeletten.” Gertie Cuijpers van het Universiteitsmuseum zegt het lachend, want of het echt zo is, weet ze niet helemaal zeker “… maar ik heb er nog nooit eerder iets over gehoord.”

“We hadden het de afgelopen jaren wel eens vaker over een kerststal gehad, maar het was er nooit van gekomen. Dit jaar kwamen we tijdens een brainstorm ineens met het idee van een ‘duurzame kerststal’: dus van gebruikte materialen en dierenskeletten. We dachten nog dat we niet genoeg zouden hebben aan onze eigen skelettencollectie, maar uiteindelijk hebben we niets hoeven lenen. We hebben dan wel een koe als os, maar ach, dat zie je toch niet.”

Het meest bijzondere dier is de kameel: “Hij was in stukjes en is speciaal voor zijn verblijf in de kerststal in elkaar gezet.” De kerststal zelf is een ontwerp van kunstenaar Stefan Lehner en is gemaakt van gebruikte frisdrankflesjes. “De honderden flesjes zijn verzameld bij bioscopen en sportscholen en samen met studenten van het University College, alle medewerkers van het museum – van receptionist tot directeur – en bezoekers hebben we de stal in elkaar gezet.”

Ben je nog op zoek naar een leuke activiteit in de kerstvakantie? De bijzondere kerststal in het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat is nog te zien tot 6 januari 2013.

Tags: de werkplek