Het atelier van Ayse Yilmaz

Er zijn van die dingen aan de Universiteit die er gewoon lijken te zijn – de witte labjassen bijvoorbeeld. Maar ook hier zit een hele wereld achter. Diep weggestopt in de bouwput van het Nieuw Gildesteingebouw op de Uithof bevindt zich ‘de linnenkamer’.

Ayse Yilmaz is medewerker textiel en werkt al bijna 12 jaar voor het Facilitair Service Centrum van de universiteit. Vijf ochtenden in de week is ze te vinden in dit kleine atelier. Aan haar werk bij de linnenkamer dreigt binnenkort een einde te komen. De universiteit gaat het werk uitbesteden.

Yilmaz: “Wij kopen hier de labjassen in. Als ze binnen zijn gekomen, voorzien we ze van een waslabel en het logo van de afdeling en de universiteit. En als het nodig is, maken we de jassen op maat.” Yilmaz en haar collega houden zich niet alleen maar met de labjassen bezig. “De klanten zijn voor 90 procent van Diergeneeskunde. Wij kopen ook de operatiekamerkleding en werkkleding in en we maken bijvoorbeeld operatielakens op maat. We hebben ook een keer hele kleine jasjes voor muizen gemaakt,” ze laat me een klein groen jasje met klittenbandsluiting zien “dat was op bestelling van de afdeling Gezelschapsdieren. Maar waar ze het precies voor nodig hadden? Geen idee!”

Tags: de werkplek