De kamer met uitzicht van Wieke Eefting

Op de website van de universiteit wordt het met grote letters aangekondigd: vanaf volgend jaar hebben nieuwe studenten te maken met ‘matching’. Hoofd studentzaken, onderwijs en onderzoek van Geesteswetenschappen Wieke Eefting is één van de bedenkers van deze nieuwe toelatingsprocedure: “Het is bedoeld als een extra check, zodat studenten meer zekerheid hebben dat ze op de juiste plek terechtkomen.”

Matching lijkt nog niet echt af te schrikken – ondanks de nieuwe procedure zijn er meer inschrijvingen dan vorig jaar. Het valt Eefting op dat de universiteit door de jaren heen schoolser is geworden: “Studenten hebben het niet over ‘naar college gaan’, maar over ‘naar school gaan’ en ‘huiswerk’.”

De grote ramen in haar nieuwe werkkamer laten weinig te raden over: we bevinden ons op de Drift, boven een glimmende zee van fietsen en het studiepunt Geesteswetenschappen. Achter de schermen wordt veel werk verzet. Eefting: “Docenten en hoogleraren zijn er voor de inhoud, wij zijn er voor de praktische zaken: roostering, diploma’s en de studentenadministratie. Zonder goede administratie, geen studenten.

‘We zijn nu bijvoorbeeld al bezig met de roosters van het komende collegejaar en het in Osiris zetten van alle cursusomschrijvingen, dat gaat natuurlijk allemaal niet vanzelf. Het studiepunt is voor mij een belangrijke plek omdat daar het contact met de studenten plaatsvindt. En de student, dat is toch onze belangrijkste klant.”

Tags: de werkplek