Het museum van Saskia de Bodt

De verbouwingen op de Drift zijn nagenoeg afgerond: tijd voor een rondleiding. Saskia de Bodt - universitair docent kunstgeschiedenis en voorheen werkzaam bij Museum Boijmans van Beuningen - leidt me door de vele kamers en gangen in het statige pand aan Drift 6.

“Het is echt leuk gedaan: mooie kleuren, materialen en veel oude details zijn behouden. Het lijkt een beetje op een modern museum, daar heb je ook zoveel ruimte die niet echt gebruikt wordt,” vertelt Saskia de Bodt.

We zoeken een plek om even rustig te praten. Dat blijkt een hele opgave te zijn: “De laatste jaren is er iets veranderd in het denken over onderwijs en onderzoek. Het niet-wetenschappelijke personeel en het dienstverlenende personeel dijt steeds verder uit en krijgt de grote kamers op de begane grond. Hun kamers waren overigens ook het eerste klaar tijdens de verbouwing. De onderzoekers zitten nu weggestopt op zolder.”

De zolder is één grote open ruimte en even overleggen met collega’s of studenten behoort er dus niet tot de mogelijkheden. Helemaal achterin bevinden zich de promovendi en als we daar al pratend even stilstaan, worden we direct afgesnauwd door een onderzoekster die met koptelefoon op een bank ligt.

Saskia begrijpt het wel: “Ze worden gewoon gek. Iedereen loopt hier doorheen, ze zitten naast de trap die van onder tot bovenin het gebouw helemaal open is en dus hoor je hier álles.” Saskia werkt zelf veel thuis en merkt dat ook veel van haar collega’s dat doen: “Je hebt hier niet de stilte van een eigen kamer. We hebben niet eens eigen boekenkasten! Het is hier dan wel gezellig, maar echt onderzoek doen? Dan kun je beter thuisblijven.”

Tags: de werkplek