De raadskamer van Jan Overwijk

Het waren spannende weken voor de studentenpolitiek. Inmiddels is de uitslag van de verkiezingen voor de universiteitsraad bekend. Jaar na jaar was Lijst Vuur de grootste, maar dit jaar bracht een klinkende overwinning voor de Partij voor de Utrechtse Student.

Jan Overwijk is studentraadslid van de PvdUS en kijkt tevreden terug op de campagne. Speerpunt van zijn partij: het studentenleven bestaat uit meer dan studeren alleen. Overwijk studeert filosofie, maar is dit hele jaar bezig met medezeggenschap. “Je hebt de overheid, de brandweer, de politie – maar er is geen instituut dat zo fascinerend is als de universiteit. Dat wilde ik van binnenuit zien.”

De drie studentenpartijen delen een kamer op de vijfde verdieping van het bestuursgebouw, naast de rector en de rest van het College van Bestuur. Overwijk: “In de jaren zeventig werd de universiteit een soort van Radenrepubliek. Iedereen moest over alles inspraak krijgen. In de afgelopen jaren is het bestuur moderner geworden, maar de raden zijn gebleven.”

Overwijk ziet het als de taak van de raad om het bestuur bij de les te houden. “De universiteit is het grootste bedrijf van Utrecht. Toch moeten we onthouden dat het uiteindelijk om onderzoek en onderwijs gaat. Zo wilden we voor de afgelopen verkiezingen flyeren in de Uithof en zei de bewaking dat er maar één partij mocht staan. Want dat was het protocol. Een simpel voorbeeld, maar het laat goed zien dat we er altijd voor moeten waken dat we door de grote logistieke operaties vergeten dat de universiteit in de eerste plaats een intellectuele en culturele vrijplaats is.”

Tags: de werkplek