De werkplek: De meldkamer van Bart Rijdes

Bart Rijdes werkt al zeventien jaar op de centrale meldkamer van de universiteit. Hier komen de meldingen binnen van alarmnummer 4444: zeventien- tot achttienduizend per jaar. “Je moet snel kunnen schakelen: nu is het rustig, maar over twee seconden kan dat heel anders zijn.”

Calamiteiten zoals brand, inbraak of ongevallen, maar ook vragen omtrent de veiligheid op de universiteit. Het zijn uiteenlopende gevallen: een schaap dat vastzit in een hek, overlast van studentenfeesten, maar ook een melding van een zelfdoding. “Dat is het heftigst,” zegt Rijdes, “dat blijft je wel bij”.

Hij komt uit de horeca, stond daar in de keuken. Toen hij kinderen kreeg, is hij zijn beveiligersdiploma gaan halen. Nu zit hij - dan weer overdag, dan weer ’s nachts - in de meldkamer. Met telefoons, camera´s en monitors waakt Rijdes met zijn collega´s nu 24 uur per dag over de universiteit.

Tags: de werkplek