Het miniatuurboekje van Paul Pestman

Paul Pestman werkt in de Universiteitsbibliotheek, waar hij zich bezighoudt met de meest bijzondere en oude onderdelen van de UB-collectie.

Wie bent u en wat doet u?
Ik ben Paul Pestman. Ik zorg voor de beschrijving en ontsluiting van bijzondere, oude bezittingen van de Universiteitsbibliotheek: middeleeuwse handschriften, oude en bijzondere boeken, historische brievencollecties en cartografisch materiaal.

Op de foto heb ik één van de kleinste boekjes uit onze collectie in mijn hand. Het is een gebedenboekje, dat in 1734 in Venetië werd gedrukt. In mijn andere hand heb ik het mini-foedraal, een verpakking van leer en karton, dat speciaal voor dit boekje gemaakt werd. Het meet maar 7 bij 7,5 centimeter; een echt vroeg pocketboek dus!

Waar is uw werkplek?
Mijn werkkamer bevindt zich op de zesde verdieping van de Universiteitsbibliotheek in De Uithof. Ik deel mijn kamer met drie collega’s.

Wat is opvallend aan deze werkplek?
Opvallend aan deze kamer is de grote oppervlakte. Dat is erg handig, omdat er ruimte moet zijn voor boekenkarren, waarmee we onze materialen uit de depots halen. Er staan ook grote tafels, die we nodig hebben wanneer we boeken met een groot formaat (de zogenaamde folianten) moeten beschrijven. Deze zware kolossen, bijvoorbeeld oude wetboeken of bijbels, worden daar vervolgens door ons liefkozend op een speciaal ervoor ontworpen kussen gelegd. Met behulp van een loden gordijnkoordje kunnen we het boek openhouden op de pagina’s die we willen bekijken.

Wat fijn is aan deze werkplek, is het uitzicht naar twee kanten door het vele glas en de open ruimtes. Als ik vooruit kijk, heb ik uitzicht op de studieplekken, boekenkasten en trappen van de bibliotheek. Altijd iets te zien dus! Naar rechts kijk ik uit over de campus, als de mooie panelen met bloemenmotief tenminste geopend zijn. Die kunnen we helaas niet zelf bedienen, wat vervelend is. Ik ben ook niet blij met de dominante aanwezigheid van zwart in het interieur. Zelfs de plafonds zijn zwart! Ook de boekenkasten zijn zwart en trekken veel stof aan.