De bloeiende kuipplanten van Gerard van Buiten

Gerard van Buiten is de hoofdtuinman van de Botanische Tuinen. “Op deze plek kunnen studenten en medewerkers tussen de planten hun hoofd even leeg maken.”

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Gerard van Buiten, hortulanus, zeg maar de hoofdtuinman van de Botanische Tuinen. Mijn takenpakket is heel divers. Ik ben onder meer teamleider van medewerkers die in de tuinen werken en ondersteun de mensen die onderzoek doen in de tuinen of hier onderwijs voor Biologie of Geowetenschappen verzorgen.”

Waar is deze plek?
“De plek op de foto is bij de ingang van de kassen. Ik geef hier de kuipplanten water, een klusje dat om de dag (en bij zonnig weer elke dag) moet gebeuren. Lang niet elke plant heeft evenveel water nodig; het is dus zaak ze niet te laten verdrogen, maar ook niet te laten verzuipen. Deze kuipplanten zijn niet winterhard en moeten dus ’s winters naar binnen.”

Wat is er bijzonder aan deze plek?
“Zo tegen het eind van de zomer is deze grote collectie altijd op zijn mooist; de planten zijn maximaal uitgegroeid en bloeien vaak volop. Veel van deze planten bloeien ’s winters binnen in de kassen nog door, waardoor we in staat zijn om ook in de winter bloemen te leveren voor een groot biologie practicum.

“De tuinen als geheel zijn natuurlijk een heerlijke plek voor studenten, medewerkers en bezoekers om rond te dwalen, even te lunchen of gewoon even lekker “je hoofd leeg te maken”. We zijn er trots op te mogen werken aan de grootste en mooiste botanische tuin van Nederland.”