De penicilline van Ronald van de Waarsenburg

Het universiteitsmuseum opende vorige week het SchimmelLAB, een expositie in het kader van het Westerdijkjaar waar je meer leert over schimmels. Ronald van de Waarsenburg ontwierp de tentoonstelling met onder meer de eyecatcher Penicilium Chysogenum.

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Ronald van de Waarsenburg en ik ben tentoonstellingsontwerper bij het universiteitsmuseum. Als er een expositie komt, ga ik samen met de projectleider en wetenschappers om de tafel zitten om te kijken wat we kunnen doen. We willen vooral laten zien hoe wetenschap werkt. Naast het geven van informatie is er bij onze exposities ook ruimte om zelf te experimenteren en wetenschappers te ontmoeten.”

Waar is deze werkplek?
“Dit is de nieuwe tentoonstelling het SchimmelLAB die vorige week officieel is geopend. Ik sta hier bij de museum eyecatcher voor deze tentoonstelling, een uitvergroot model van " Penicilium Chrysogenum". Deze expositie heb ik in drie maanden vormgegeven en dat is snel. Meestal doe ik een jaar over een ontwerp.”

Wat is er bijzonder dit object?
"Deze Penicilium Chrysogenum  is het grootste object dat ik tot nu heb ontworpen. Wetenschappers hebben met de elektronenmicroscoop foto’s van de schimmel gemaakt. Daar hebben we toen één foto uitgekozen en ben ik aan de slag gegaan om het te maken. Het bijzondere is ook dat ‘deze penicilline’  echt door de gevel van buiten naar binnen komt.”