De planten van Sjon Hartman

Bioloog Sjon Hartman werkt als aio. Hij onderzoekt hoe planten reageren op een overstroming en hoe ze zich daaraan kunnen aanpassen.

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Sjon Hartman en zit bij de onderzoeksgroep Ecofysiologie van Planten. Hier doe ik onderzoek naar de vraag hoe planten overstromingen herkennen en of het ze lukt zich vervolgens aan te passen. Een interessant onderwerp dat ook een sterk maatschappelijke relevantie heeft. Jaarlijks gaan er wereldwijd grote proporties van de oogst verloren door overstromingen. In ons team proberen we te begrijpen waarom planten onderwater het loodje leggen en hoe sommige plantensoorten zich hierop kunnen aanpassen. De gevonden resultaten kunnen uiteindelijk toegepast worden in nieuwe veredelingsstrategieën om onze gewassen meer tolerant te maken voor overstromingen.

“We weten dat planten, net als wij, zuurstof nodig hebben om te overleven. Onderwater is hieraan een gebrek en bij planten zullen na verloop van tijd eerst de wortels en uiteindelijk de bovengrondse plantendelen afsterven. We hebben gevonden dat planten verschillende signalen gebruiken om zich aan te passen aan zuurstofloosheid. Nu onderzoeken we hoe deze signalen tot verhoogde overleving leiden. Daarvoor laten we onder andere planten stikken in dit soort glazen exsiccatoren. We kunnen zo testen welke signalen de plant gebruikt om zijn ‘adem’ in te houden.”

Waar is deze werkplek?
“Het departement Biologie werkt vooral in het Kruytgebouw in De Uithof. De plantengroepen werken vooral op tweede, derde en vierde verdieping. Op de tweede verdieping hebben we een Fytotron: een vleugel met allemaal klimaatkamers met verschillende condities waar planten worden gegroeid en onderzoek wordt gedaan. Dit zou je niet verwachten als je van buiten naar dit grote betonnen gebouw kijkt.”

Wat is er bijzonder aan deze werkplek of aan dit werk?
“Het leuke aan de werkplek vind ik dat je over het algemeen niet op één plek werkt. Over een dag verspreid werk ik in mijn kantoor, het Fytotron en in het chemisch of moleculaire lab. Daarnaast is de campus, als er even geen werkzaamheden zijn, best een dynamisch en mooie omgeving om te werken.

“Aan het werk vind ik bijzonder dat ik onderzoek doe op het hele plantniveau en de verschillende responsen kan beïnvloeden. Zo leer ik begrijpen, op cel-, moleculair of genetisch niveau. Daarnaast werk ik in zowel een lokaal als internationaal team en dat zijn leuke, behulpzame en inspirerende mensen. Samen proberen we de grens van wat we nu weten elke dag een stukje te verleggen. Tenslotte, is het buitengewoon motiverend om aan iets te werken dat op den duur baat kan hebben voor het wereldvoedselprobleem.”

Tags: biologie