Als trainee geeft Mark Ouendag les bij USBO

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Mark Ouendag en ik werk als trainee voor Young Colfield, een bedrijf in Amsterdam. In dat traineeship doe ik in twee jaar drie of vier opdrachten in projectmanagement of organisatieadvies voor verschillende organisaties. Mijn derde opdracht is nu bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) als werkgroepdocent in de bachelor en als adviseur/procesbegeleider op een aantal andere projecten. Het is leuk om hier weer terug te zijn, want tussen 2010 en 2015 heb ik hier zelf ook gestudeerd.”

Waar is deze werkplek?
“Eigenlijk vind ik dat mijn werkplek vooral in werkgroeplokalen of in gespreksruimtes is. Ik ben iemand die maar moeilijk de hele dag achter zijn bureau kan stil zitten en die het liefst de hele dag in contact is met studenten en andere collega’s. Mijn werkkamer bevindt zich in de kelder van het USBO-gebouw aan de Bijlhouwerstraat.

“Ik deel deze kamer met drie aio’s. Van hen heb ik begrepen dat onze kamer een oude gebedsruimte is, die tot werkplek is omgebouwd. De tralies doen wellicht wat bijzonder aan, maar eigenlijk is dit best een fijne kamer. Het is hier in de kelder niet zo heet in de zomer en de ruimte is behoorlijk geluidsdicht. Ik vind het prettig werken.”

Wat is er interessant aan jouw werk?
“Mijn opdracht bij USBO biedt mij de kans om mijn werk als adviseur of projectmanager te combineren met een andere passie: het onderwijs. Ik kan in mijn onderwijs makkelijk voorbeelden halen uit mijn ervaring uit eerdere opdrachten in publieke organisaties. Dat vind ik heel leuk om te doen omdat er echt twee werelden bij elkaar komen.

“Als wetenschappers zijn wij toch vaak op zoek naar min of meer objectieve kennis, die algemeen van toepassing verklaard kan worden. Ook studenten zijn gewend te denken in ‘goede’ en ‘foute’ antwoorden. Mijn ervaring uit andere publieke organisaties is juist dat er in de dagelijkse werkelijkheid allerlei belangen, persoonlijkheden en referentiekaders door elkaar bewegen.

“Termen als ‘goed en fout’ of ‘juist en onjuist’ passen daar niet zo goed bij. Integendeel, je kunt hier juist het verschil maken wanneer je met die onduidelijkheid kunt omgaan en wanneer je in staat bent om snel te schakelen tussen verschillende perspectieven. Precies dat is wat ik ook mijn onderwijs probeer duidelijk te maken. Wij reiken studenten verschillende theoretische perspectieven aan, maar het is aan hen om die vervolgens onderbouwd over de actuele werkelijkheid heen te leggen. Het leuke is dat ik zelf ook weer met die uitdaging te maken krijg in de andere projecten die ik voor USBO doe. Een enorm dynamische en afwisselende opdracht dus!”