De koffiecontracten van Evelyn Maurer

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Evelyn Maurer en ik werk voor het Facilitair Service Centrum als contract- en leveranciersmanager. Samen met mijn collega’s beheer ik een groot deel van de facilitaire contracten die UU breed zijn afgesloten.  Mijn orderportefeuille bestaat onder meer uit contracten voor kantoormeubilair, corporate identity gifts, plaagdierbestrijding en de warme dranken voorziening. “

Waar is jouw werkplek?
“Mijn werkplek is in het bestuursgebouw. Ik zit op de leukste kamer van de tweede verdieping .We proberen een cleandesk policy te hanteren, maar als je langs loopt zie je dat dat niet aan mij besteed is. Ik houd van een eigen werkplek. Een halve dag per week werk ik thuis, fantastisch dat dit kan. Gek genoeg is het daar een stuk opgeruimder dan op kantoor.. en dat met een druk gezin met twee jonge kinderen.

“Ik werk voornamelijk achter de computer met de telefoon in de hand. Ik monitor of leveranciers hun werk volgens afspraak doen, spreek regelmatig met hen af, probeer de uitvoer van de contacten te beleggen in de front office, want daar gebeurt het allemaal en ik zit soms universitaire collega’s achter de broek als het gaat om rechtmatig inkopen. Daarnaast heb ik een rol bij nieuwe aanbestedingen en af en toe maak ik een uitstapje in “projectenland”. Super leuk!”

Wat zijn de uitdagingen in jouw werk?
“De uitdaging in mijn werk zit in vele zaken, maar ik noem er twee. Om te beginnen probeer ik het onmogelijke en dat is om alle gebruikers van het contract tevreden te houden. Een onmogelijke taak want met ruim 6000 collega’s en een vijfvoud daarvan aan studenten zijn er altijd wel personen voor wie het niet goed is. Neem bijvoorbeeld de koffie, hier vindt iedereen wat van. De koffie  is lekker of niet, de machine werkt goed of niet. De kunst is dus om op een goede manier tussen alle meningen door te laveren.

“Een ander speerpunt is toch wel duurzaamheid. Als universiteit proberen we hier stappen in te maken en daar draag ik graag een steentje aan bij. Het is interessant om te bekijken wat een leverancier op het gebied van duurzaamheid voor de UU kan doen. Ik neem weer even koffie als voorbeeld. We proberen te stimuleren dat collega’s en studenten hun eigen koffiemok gebruiken, waardoor de afvalstroom van bekers minder wordt. Samen met de Green Office starten we in de eerste helft van 2018 een bring your own cup campagne. Ook hebben we watertappunten in de koffiemachines laten inbouwen. Het  doel hiervan is dat er binnen een paar jaar geen plastic flessen met water meer verkocht worden.  Tot slot ben ik een voorstander van “bring you own” naar vergaderingen. Een simpel middel om voedselverspilling tegen te gaan. Neem mee wat je zelf eet en drinkt, dan gaat het ook op en gooien we niks weg.”