De tektonische processen van Dimitri Sokoutis

Wie ben je en wat doe je?
"Mijn naam is Dimitrios Sokoutis, ik ben associate professor bij de Universiteit Utrecht. Mijn functie is hoofd van het Tektoniek Laboratorium (TecLab). Daarnaast ben ik adjunct professor aan de Universiteit van Oslo.

"In het TecLab worden zowel experimentele als numerieke methodes toegepast om tektonische deformatie processen beter te begrijpen. Dit zijn processen die voorkomen in de lithosfeer van de aarde, bijvoorbeeld: het losbreken van de aardkorst of het ontstaan van gebergten."

Waar is deze werkplek?
"De foto is genomen is bij het Tektoniek Laboratorium (TecLab) op de Universiteit Utrecht."

Wat maakt jouw vakgebied interessant?
"Mijn onderzoek combineert veldwerk met natuurkundige analoog modellen, en bouwt hiermee bruggen naar het numeriek modelleren. Op deze manier integreer ik beide methodes om de rheologische aspecten (het gedrag van gesteenten) van het deformeren van de lithosfeer en feedback relaties te koppelen aan processen aan het oppervlak."

Tags: de werkplek