Het leverweefsel van Kerstin Schneeberger

Wie ben je en wat doe je?
"
Mijn naam is Kerstin Schneeberger. Ik werk als postdoc in de levergroep bij de faculteit Diergeneeskunde. Tijdens mijn PhD in het Wilhelmina kinderziekenhuis (WKZ) bestudeerde ik de stamcellen van de darm, en gebruikte organoïden (mini-darm) als ziektemodellen. Nu als  postdoc pas ik mijn expertise in stamcelbiologie toe voor Tissue Engineering. Wij combineren organoïden met biofabricatie technieken om functionele leverweefsels te maken, die gebruikt kunnen worden om toxicologische bijwerkingen van nieuwe geneesmiddelen in vitro te voorspellen. Ik hoop dat we ooit ook complexe leverweefsels kunnen maken die geschikt zijn voor transplantaties."

Waar is deze werkplek?
"
Ons lab ligt in het Jeanette Donker-Voetgebouw (Yalelaan). Voor het bioprinten werken we nauw samen met de Biofabricatie Faciliteit, in het Regenerative Medical Centre Utrecht (RMCU) dat zich in het nieuwe gebouw van het Hubrecht Instituut bevindt."

Wat is interessant aan jouw onderzoek?
"
Onderzoek doen is een intrinsieke motivatie voor mij, ik hou vooral van de intellectuele vrijheid en de uitdaging die onderzoek met zich meebrengt.

Ik vind mijn werk erg leuk, en wordt altijd enthousiast als ik nieuwe resultaten zie. Bovendien vind ik het leuk dat mijn projecten een combinatie zijn van fundamenteel en translationeel onderzoek en dat ik een geavanceerde technieken zoals organoïdenkweek en bioprinten kan toepassen."