Het IBB van Santa Barbara

“Obama, well he is a good old motherfucker”, aldus een oude Latino man die op een bankje zijn sigaar rookt. Ik heb Ricardo leren kennen via mijn vrijwilligerswerk in Isla Vista, de plek waar ik woon in de Verenigde Staten.

Isla Vista is een studentenwijk vlakbij UCSB. Je kan de wijk het beste vergelijken met één groot IBB. Een wijk waar in tuinen surfboards, skateboards, fietsen, auto’s en de welbekende red cups slingeren. Deze wijk is niet alleen dichtbij de universiteit, maar ook dichtbij de kust en het strand. Een perfectere plek voor een studentengemeenschap is er niet.

Maar in Isla Vista wonen niet alleen studenten. Er woont een grote latino gemeenschap, er is een basisschool en een ouderengemeenschap. Deze mensen horen iedere vrijdag- en zaterdagavond het geschreeuw en de muziek van alle studenten. Zij zien de studenten als rijke verwende feestbeesten.

De verschillen tussen beide groepen zijn groot. De meeste studenten hier zijn in het bezit van een auto. Ik bedoel dan geen Fiat Panda maar meer een Mercedes, Range Rover of een Ford. Dit staat in groot contrast met de meeste latino’s die hier wonen. Zij leven vaak in armoede en hebben moeite om rond te komen.

Tussen deze diva’s en frat boys, latino’s en surfdudes woon ik, in mijn appartement wat ik deel met drie meisjes. Echter dit is niet een normale woning in een appartementencomplex. Ik woon in een mini gated community. Mijn community heet Campus 880. Er staan vijf gebouwen met appartementen voor studenten; er zijn jacuzzi’s, grills en wasmachines.

Ook heeft de community een speciale regeling: je kan korting krijgen op je huur! Je moet daarvoor aan twee voorwaarden voldoen. De eerste is dat het gemiddelde van je cijfers voor je vakken aan UCSB een 7.0 of hoger is (oftewel een GPA van 3.0). De tweede voorwaarde is dat je 21 uur vrijwilligerswerk doet.

Studenten kunnen dus wat terugdoen voor de gemeenschap. Dat kan door vrijwilligerswerk te doen bij allerlei activiteiten en initiatieven die worden georganiseerd voor kinderen, jongeren, ouderen en daklozen. Zo ben ik als vrijwilliger momenteel onder meer betrokken bij een ouderengemeenschap een straat verderop. Daar serveer ik verschillende maaltijden aan onder andere Ricardo, iets wat met deze karakteristieke personen zeker niet verveelt.