Martijn Adelmund van de UB schrijft beste Nederlandse fantasyboek

Martijn Adelmund, communicatieadviseur bij de Universiteitsbibliotheek, is afgelopen weekend bekroond als schrijver van het beste Nederlandstalige fantasyboek. Hij kreeg deze zogenaamde  ‘Hebban-award’ voor zijn tweede roman Heksenwaan.

De uitreiking vond plaats tijdens het Thriller-festival in Zoetermeer. Het boek gaat over Nikkie (13, ik-figuur) die met haar vader naar Oudewater gaat, waar ze ook de Heksenwaag gaat bekijken.

Adelmund, die het boek samen schreef met Iris Compiet, zegt voor het boek mede geïnspireerd te zijn door zijn werk in de Universiteitsbibliotheek in De Uithof. Hij noemt daarbij onder meer de gevouwen codex in de kamer van zijn collega Hans van Soest (Publieksdiensten) en de wereldkaart van Mercator uit 1569 (aan de wand in de leeszaal van Bijzondere Collecties). Continenten hebben hierop soms heel andere  contouren dan in werkelijkheid.

Binnenkort verschijnt Heksenkind, het vervolg op Heksenwaan. In dit boek speelt de Victoria degelpers van de Universiteitsbibliotheek een bijrol. Voor de Hebban-lezerscommunity schreef Adelmund een blog over zijn nominatie.