Vijf Utrechtse buitenlandbeurzen voor jonge wetenschappers

Achttien veelbelovende wetenschappers kunnen dankzij een beurs van onderzoeksfinancier NWO ervaring opdoen in het buitenland. Drie daarvan gaan naar de UU, één naar het UMCU en één naar het Hubrecht Instituut. De meesten gaan voor twee jaar de grens over.

De wetenschappers gaan onder meer onderzoek doen naar ijsvorming op windmolens, hersenactiviteit tijdens de slaap en het ‘glazen plafond’ op de arbeidsmarkt. De hoogte van de beurs hangt af van de bestemming van de onderzoekers en de duur van hun verblijf.

Er kwamen deze ronde 121 aanvragen binnen bij NWO, waarvan zo’n vijftien procent is toegekend. De negen mannen en negen vrouwen vertrekken onder meer naar Harvard en Columbia in de Verenigde Staten maar ook naar het Duitse Leipzig en naar het Karolinska Institute in Zweden. Wetenschappers van de universiteiten van Amsterdam en Utrecht hebben de meeste beurzen binnengesleept.

Instelling

Aantal Rubicon-beurzen

Technische Universiteit Delft

Erasmus Universiteit Rotterdam

Universiteit van Amsterdam

3

Radboud Universiteit Nijmegen

2

Vrije Universiteit

Hubrecht Instituut

Wageningen UR

Universiteit Twente

Rijksuniversiteit Groningen

UMC Utrecht

Universiteit Maastricht

Universiteit Utrecht

3

De beurzen zijn bestemd voor net gepromoveerde onderzoekers en zijn vernoemd naar de rivier de Rubicon, die Julius Caesar met zijn leger overstak om de macht in Rome over te nemen. De beurzen zijn een opmaat naar de Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor respectievelijk beginnende, ervaren en zeer ervaren wetenschappers.

De Utrechtse winnaars zijn:

Het vertalen van hartfalen
Sebastiaan van Heesch, Hubrecht Instituut -> Duitsland, Max Delbrück Centrum Berlin, Experimental genetics of cardiovascular disease
Hartproblemen kunnen erfelijk zijn, maar welk stukje DNA hiervoor zorgt blijft vaak onbekend. De onderzoeker bekijkt of erfelijke DNA veranderingen de vertaalslag van genen naar eiwitten in het hart verstoren en zo bijdragen aan het ontstaan van hartfalen.

Eiwitafbraak in de hersenen
Marijn Kuijpers, Universiteit Utrecht -> Duitsland, Leibniz-Institut für Molekulare Pharmakologie
Communicatie tussen hersencellen vereist een juiste balans tussen synthese en afbraak van eiwitten. Een belangrijk eiwitafbraak mechanisme in de cel is het autofagie systeem. De onderzoeker gaat kijken welke rol autofagie speelt in hersencel communicatie en eiwitafbraak.

Slapend leren in zangvogels
Sanne Moorman MSc., Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, Boston University, Department of Biology
Slaap is belangrijk tijdens leren, maar de mechanismen zijn nog niet precies bekend. Om dit te ontrafelen, gaat de onderzoeker met behulp van micro-electrodes bij zangvogels hersenactiviteit meten en manipuleren tijdens slaap – en dit alles terwijl ze hun lied leren.

Geheugencellen afweersysteem gevaar voor de zwangerschap
Emiel Post Uiterweer, UMC Utrecht -> Verenigde Staten, New York University Medical Center, Department of Pathology
Na een infectie vormt het afweersysteem geheugencellen zodat een afweerreactie de volgende keer sneller kan plaatsvinden. Ik bestudeer of activatie van deze geheugencellen in de baarmoeder kan leiden tot ontsteking of afstoting van de placenta met gevaar voor de zwangerschap.

Droogte voorspellen, een half jaar vooruit
Niko Wanders, Universiteit Utrecht -> Verenigde Staten, Princeton University, Civil and Environmental Engineering
Droogte kan leiden tot schade voor bijvoorbeeld landbouw. Voorspellingen van droogte helpen deze schade te reduceren en maken de coördinatie van grootschalige humanitaire noodhulp mogelijk. Dit project richt zich op het ontwikkelen van een innovatief lange termijn droogte voorspellingssysteem voor Afrika.