Tien Utrechtse studentenhuizen willen de meest energiezuinige zijn

De Utrechtse studenten Anne, Lies en Rick zijn de geestelijke vader van de wedstrijd Manage your Energy. Vanaf 1 november barst de stijd los. Dan strijden 10 Utrechtse studentenhuizen om de titel ‘energiezuinigste huis’. “Het bleek heel lastig om deelnemers te vinden.”

Het Manage your Energy-team bestaat uit voorzitter Anne die na het afronden vam de research master Social and Health Psychology nu de academische master Klinische Gezondheidspsychologie volgt. Lies regelt de financiën en de administratie en volgt de master Drug Innovation en Farmaciestudent Rick is wedstrijdcoördinator.

Wat houdt de wedstrijd Manage your Energy precies in?
Het is een wedstrijd waarin tien studentenhuizen de strijd met elkaar aangaan om zo min mogelijk energie te verbruiken in de maanden november, december en januari. In elk huis wordt een Qbox geïnstalleerd, een apparaat waarmee bewoners dag en nacht via internet hun energieverbruik kunnen checken. Het zuinigste huis wint 500 euro. Met de wedstrijd willen we studenten laten beseffen hoeveel energie ze verbruiken en ze motiveren om energiezuiniger te leven.”

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
“Lies en Anne ontmoetten elkaar tijdens het honours programma voor masterstudenten The Young Leaders League. We verdiepten ons in maatschappelijke problemen en bedachten er allerlei oplossingen voor. Tijdens het brainstormen kwamen we op het onderwerp ‘duurzaamheid’. Studenten worden nooit op hun vingers getikt als ze energie verspillen, terwijl het duur en milieu-onvriendelijk is. We bedachten als oplossing een motiverend wedstrijdje ‘zuinig zijn’. Dat leek ons zo’n goed plan dat we besloten het idee in de praktijk te brengen.”

Klinkt ambitieus, wat was het plan?
Anne: “We hadden geld nodig. Toen ik op internet zocht wat Utrecht al doet om energieverbruik te verminderen, stuitte ik op het Utrechtse Energie Plan. De gemeente geeft subsidies aan energiebesparende initiatieven omdat de stad in 2020 klimaatneutraal wil zijn. Dat geld wilden we wel. We hoopten dat we kans maakten, want ons idee paste bij het thema en leek ons origineel. Weinig initiatieven richten zich immers op studenten. We dienden een aanvraag in en even later kregen we groen licht. We mochten aan de slag, sterker nog: we moesten wel. We maakten een planning, verdeelden de taken en gingen op zoek naar deelnemers.”

Studentenhuizen stonden natuurlijk te popelen om mee te doen…
“Integendeel. De reacties op onze oproepen waren schaars, en dat bevestigde alleen maar dat het onderwerp energieverbruik te weinig leeft bij jongeren. Gelukkig lukte het uiteindelijk via mond-tot-mondreclame om 10 studentenhuizen te strikken.”

Jullie werken 12 uur per week aan het project. Waar haal je die tijd vandaan?
“Om eerlijk te zijn: het is pittig. Van te voren hadden we nooit verwacht dat het zoveel tijd zou kosten. Op dit moment doen we het werk tussendoor: in de avonden, weekenden en zelfs nachten. Dat redden we niet meer naast onze studie; we zoeken dus een nieuw teamlid. Hij krijgt er niet voor betaald. We doen dit werk op vrijwlillige basis.”

Krijg je ook wat terug voor al die moeite?
Absoluut. We hebben het voor elkaar gekregen om binnen een half jaar een ‘plek’ te veroveren in de duurzame woningsector in Utrecht. We kennen er nu veel mensen, worden uitgenodigd voor meetings van bijvoorbeeld Natuur en Milieu Utrecht en krijgen hulp van anderen aangeboden. Bovendien is het leerzaam om mee te maken hoe je een project vanaf de basis op poten zet, van het brainstormen tot en met de wedstrijd. Hoe maak je een lange-termijn plan, hoe voer je dat uit en hoe werk je samen? Van deze ervaring hebben we de rest van ons leven profijt.”

Jullie studies hebben niets te maken met het project, of mis ik een link?
 “Nee je mist niets, dit project staat los van onze opleiding.” Lies: “Ik wilde juist bezig zijn met iets buiten mijn vakgebied, omdat er zoveel meer in de wereld gebeurt.” Anne: “Hoewel er weinig raakvlakken zijn met mijn studie, hoop ik toch dat ik later psychologie en het leiden van projecten kan combineren. Ik weet alleen nog niet hoe.”

Wat willen jullie nog meer met dit project bereiken?

“We gaan na de wedstrijd studentenhuisvester SSH en de gemeente overhalen om in ten minste 100 studentenhuizen energiemanagers te installeren. En het zou goed zijn als studenten die nu geen aparte energierekening krijgen, dat wel krijgen. Dan wroden ze meer bewust van de hoeveeelheid energie die ze verbruiken.”

Gaan jullie nu zelf anders om met energie?
“Zeker.” Lies: “Ik deed altijd al de lichten uit, maar nu zet ik ook andere apparaten goed uit, in plaats van op standby laten staan.”

Nog tips voor de lezers over het indienen van een subsidie-aanvraag?
“Maak concreet wat je plan precies inhoudt en neem daar tijd en energie voor. We zijn ervan geschrokken hoe lang het duurt voordat je precies voor ogen hebt wat je idee concreet betekent. Begin breed, om dan specifieker te worden door steeds te brainstormen. Stop niet totdat elk teamlid hetzelfde doel voor ogen heeft voordat je van start gaat.”

Tips van het team voor het runnen van je eigen project

Nummer 1: Heb doorzettingsvermogen
“Je moet je energie erin blijven steken, ook wanneer de nieuwigheid eraf is en je druk bent met andere dingen.”

Nummer 2: Zorg voor een goed team
“Kwaliteiten van jezelf zijn nooit genoeg, iedereen moet wat bijdragen om een goed project overeind te trekken. Je kunt erg enthousiast zijn, maar daarmee breng je geen project tot stand. Daar staat tegenover dat je met alleen een kritische toon ook niet ver komt.”

Nummer 3: Blijf gemotiveerd
“Blijf geloven in je doel en praat er samen over, want dat moet belangrijk genoeg blijven om eraan te werken.”

Tags: duurzaam | energie