‘’Het Oekraïneverdrag in jip-en-janneketaal’’

Heb jij al gestemd vandaag? Zo nee, dan kan de Q&A van drie Utrechtse juristen je helpen een keuze te maken.

Veel mensen weten nog steeds niet of, en zo ja wat, ze vandaag gaan stemmen. Uit een steekproef van DUB bleek dat dinsdag, een dag voor het referendum, meer dan de helft van de ondervraagde studenten nog geen keuze had gemaakt.

Drie medewerkers van het RENFORCE onderzoekscentrum, onderdeel van het Europa Instituut van de Universiteit Utrecht hebben tien vragen over het verdrag op een rijtje gezet en beantwoord. Het is een neutrale Q&A die je misschien nog kan helpen vandaag een keuze te maken.

DUB sprak met hoogleraar Internationaal en Europees Recht Linda Senden en onderzoekster Pauline Phoa.

Waarom hebben jullie de Q&A gemaakt?
Senden: Het kwam voort uit een soort frustratie. Er doen veel sprookjes en onwaarheden de ronde over het verdrag. Een heleboel aspecten kloppen niet.
Phoa: We zijn niet voor of tegen. We geven een neutraal beeld. Deze Q&A is voor mensen die graag willen stemmen, maar er nog te weinig over weten.

Kunt u een voorbeeld noemen?
Senden: Dat het verdrag tot toetreding van Oekraïne tot de EU gaat leiden. Juridisch gezien is dat veel te kort door de bocht. Dat is een heel lange ingewikkelde procedure waar dit verdrag niks mee te maken heeft.

Voor wie is de Q&A bedoeld?
Phoa: De Q&A is voor iedereen. Het was dus heel belangrijk om het in jip-en-janneketaal te schrijven. We moesten het echt toegankelijk maken.

Was dat moeilijk?
Senden: Ja, dat was bijzonder moeilijk. Het betreft juridisch complexe materie vanwege de verwevenheid van Europese en nationale bevoegdheden. Dat is lastig in simpele taal uit te leggen.

Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Phoa: We zijn anderhalve maand geleden samen met onze collega Narin om de tafel gaan zitten en hebben een aantal dingen opgeschreven die wij belangrijk vinden. Tien vragen leek ons hierbij een logische vorm.
Senden: We hebben gekeken naar vragen die in de media vaak terug kwamen en aan studenten gevraagd welke informatie ze misten.

Merken jullie inderdaad dat veel mensen weinig over het associatieverdrag weten?
Phoa: In mijn omgeving weten veel mensen niet dat er een referendum is. En als ze het weten verzuchten ze: “Moet ik weer naar de stembus.”
Senden: Ik merk zelfs bij rechtenstudenten dat ze weinig over het verdrag weten.

Hoe komt dat volgens jullie?
Phoa: Het is allemaal te ver van je bed. De media besteedt doorgaans meer aandacht aan andere thema’s. Het gaat vaak over vluchtelingen en terroristen. Dit verdrag is voor veel mensen iets abstracts.
Senden: Ik hoor van veel mensen dat ze bepaalde informatie niet goed kunnen vinden. Ze lezen onze tekst en zeggen: “Daar was ik naar op zoek.” Voor die mensen hebben wij deze Q&A voor gemaakt.