‘Bestuursbeurs zorgt voor problemen met stufi’

Studenten die een bestuursbeurs ontvangen raken soms onterecht hun studiefinanciering kwijt, zegt de Nationale Jeugdraad.

Onderwijsminister Bussemaker moet de regels voor bestuursbeurzen aanpassen en verduidelijken, schrijft de Nationale Jeugdraad (NJR) in een brief aan de Tweede Kamer. De NJR vertegenwoordigt tientallen jongerenclubs, waaronder ook studentenorganisaties.

“Die hebben doorgaans een bestuur van vijf man of meer, maar de beurs moet overgemaakt worden naar één persoon”, zegt vice-voorzitter Esther Peeters. Degene die het geld vervolgens onderling moet verdelen, komt boven de inkomensgrens voor de studiefinanciering uit. Dat de bestuurder maar een deel van het geld zelf houdt, is voor uitkeringsorganisatie DUO niet zichtbaar. Minister Plasterk beloofde daar volgens de NJR in 2009 al iets aan te doen, maar dat is nooit gebeurd.

Verder stelt de NJR dat veel jongerenorganisaties niet weten hoe ze een bestuursbeurs moeten aanvragen. Op de website van het ministerie of van DUO zou de procedure niet te vinden zijn. Veertig besturen komen in aanmerking voor een beurs, maar volgens de NJR maken slechts achtentwintig daar op dit moment gebruik van.