‘Geen boete voor niet-ingecheckte studenten’

Studenten met een OV-kaart mogen niet worden beboet wanneer zij vergeten in te checken. Dat blijkt uit nieuw juridisch onderzoek.

Studenten die in een overvolle lijn 12 niet de moeite nemen om hun kaart langs de laser te swipen of achteloos de paaltjes op Utrecht CS voorbij lopen, mogen niet op de bon geslingerd worden. Dat blijkt althans uit een juridische analyse uitgevoerd in opdracht van reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond.

Vervoerders vinden dat reizigers ook met een OV-studentenkaart of vrij-reizenabonnement altijd moeten inchecken. Dan pas is hun vervoersbewijs geldig. Als ze het vergeten, kunnen ze worden aangemerkt als zwartrijder. Het komt geregeld voor dat studenten of abonnementkaarthouders een bekeuring krijgen. Enige tijd terug werden bij een grootschalige controle op lijn 12 nog reizigers beboet.

Rover en de Consumentenbond vinden dit onacceptabel en voelen zich nu gesterkt door de uitkomst van een juridische analyse waarvoor ze via het crowdfundingsplatform Rechtspraak.nu fondsen bijeen brachten. Uit deze analyse blijkt dat een afgekocht reisrecht voldoet aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs.

Met een brief (pdf) roepen Rover en de Consumentenbond de vervoersbedrijven en staatssecretaris Mansveld van infrastructuur en milieu op om een einde te maken aan deze boetes.

Studentenbond LSVb is sinds vorig jaar nauw betrokken bij de acties van Rover en de Consumentenbond. Voorzitter Tom Hoven laat weten blij te zijn met uitkomsten van het onderzoek. “Wij hopen nu dat de vervoerders in het OV met een coulanceregeling komen voor studenten.”