‘Niet moocs, maar university colleges bepalen toekomst van bacheloronderwijs’

University College Roosevelt bestaat 10 jaar, een feestelijke bijeenkomst in de sfeervolle burgerzaal in het voormalige stadhuis

De university colleges in Utrecht, Middelburg en Maastricht zullen meer van invloed zijn op het bacheloronderwijs van de toekomst dan de moocs. Dat voorspelt Hans Adriaansens, de godfather van de Nederlandse university colleges tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van het University College Roosevelt.

Standplaats Middelburg
Het University College Roosevelt bestaat 10 jaar. DUB schrijft een reeks artikelen over dit tweede college van de UU. Kijk  hier.

De sfeervolle Burgerzaal van het oude stadhuis in Middelburg heeft iets van de Great Hall van Zweinstein, de school van Harry Potter. Dean Barbara Oomen is de eerste die het toegeeft. Ze staat zelfverzekerd op het katheder. Trots omdat het University College Roosevelt, de zelfstandige dependance van de Universiteit Utrecht, 10 jaar bestaat.

Als spreker is Hans Adriaansens uitgenodigd, de oprichter van het University College Utrecht en later van Roosevelt Academy, die nu University College Roosevelt heet. “De komst van de university colleges werd door de grote universiteiten niet serieus genomen. Nu zie je dat bijna alle universiteiten een onderwijsmodel kiezen zoals het college, met kleinschalig, intensief onderwijs en een brede bachelor. Men zegt dat de online colleges, de moocs, de toekomst zullen bepalen. Mijn voorspelling is dat het model van de university colleges zal gaan domineren.”

Een voorbeeld waar university colleges een voortrekkersrol in spelen, is volgens Adriaansens de internationalisering van de Nederlandse student. In de colleges is de voertaal Engels en werken Nederlandse en buitenlandse studenten nauw samen. Op die manier bereiden de colleges de Nederlandse student voor op het studeren in het buitenland.

Hij prees UCR voor zijn pioniersfunctie, maar waarschuwde ook dat de belangstelling van andere universiteiten een bedreiging kan vormen. “Het is de uitdaging van het UCR om met zijn undergraduate onderwijs en onderzoek de buitenboordmotor te blijven en de pioniersfunctie te blijven vervullen.”

Tijdens de viering werd de beste studente van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet en kregen Koos Scherphuis en Dick van den Bout de Roosevelt erepenning van UCR. Het komende jaar zal in het teken staan van de viering van het 10-jarig bestaan, onder meer in mei met een symposium over Global Citizenship, in september een conferentie over Excellent Onderwijs en in december een congres over Undergraduate Research.

De vertegenwoordiging van de Universiteit Utrecht was bij deze lustrumviering heel mager. Alleen  voormalig rector Willem Hendrik Gispen met een medewerkster van het secretariaat en van kabinetszaken waren aanwezig. Gispen was een paar jaar geleden een tijdje interim dean in Middelburg. Hier haalt Adriaansens zijn gelijk. Voor Utrechters is Middelburg heel ver weg.