355 UU’ers trotseren de kou en doen mee aan de USP Marathon

Cor Jansen (midden) loopt tijdens zijn halve marathon onder de Dom door

Voor de vierde keer startte en finishte de Utrecht Marathon in het Utrecht Science Park. Net als voorgaande jaren waren er veel UU'ers die meededen. Medewerkers kregen hun deelname vanuit de universiteit gefinancierd, studenten niet. Daarom is wel bekend hoeveel medewerkers er meeliepen, maar niet precies hoeveel studenten.

Ook vanuit het Universitair Medisch Centrum en het Wilhelmina Kinderziekenhuis was er met 337 lopers veel belangstelling. In totaal liepen 6000 lopers de verschillende afstanden. Van 877 van de deelnemers is bekend is dat ze verbonden zijn aan een van de organisaties en bedrijven die op het Utrecht Science Park zijn gevestigd.

Het bijzondere van deze editie was de snijdende kou. Een striemende oostenwind speelde de lopers parten. Het grote probleem zat hem in het stuk tussen het Ledig Erf en Bunnik. Hier werden de lopers met een ijzige tegenwind geconfronteerd. Het traject van de halve en hele marathon liep van De Uithof naar de binnenstad en via Bunnik weer terug naar De Uithof.

Behalve de hele marathon en halve marathon, kon je ook meedoen aan de 10 kilometer en 5 kilometer. Voor de kinderen stond een tocht van 1 en 1,7 kilometer op het programma.

Mohammed Nurhussein uit Eritrea wist de marathon te winnen met een tijd van 2.18,34. Hij bleef Yekeber Bayabel uit buurland Ethiopië en David Cherop uit Oeganda voor. Beste vrouw op de marathon werd de Roemeense Maria Magdalena Veliscu (3.01.31).

De halve marathon werd een prooi voor Koen Raymaekers, de ervaren marathonloper uit Cothen. Hij bleef met een tijd van 1.09.38 zijn clubgenoot Guus Reijngoud van Hellas Utrecht acht seconden voor (1.09.46). De Zweedse Josefin Gerdevag was de snelste vrouw (1.20.12).

Op de 10 kilometer was de eerste plaats bij de vrouwen voor de UU-student Femke Giesbers, in een tijd van 37.28.

Meer uitslagen zijn te vinden op de site van de Utrecht Marathon.

Tags: marathon