Aandacht voor actualiteit bij Roze Zaterdag op Olympos

Roze lijnen op sportveld Olympos. Foto via de fb-pagina van OIympos.

Roze zaterdag is een jaarlijks terugkerende dag op Olympos om homo-acceptatie in de sport te bevorderen. Behalve dat Diepeveen en Peeters hand in hand stonden, hesen zij ook samen de regenboogvlag. Dit was naar aanleiding van het protest dat ontstond na recent homogeweld in Arnhem. Veel mensen liepen hierna hand in hand en lieten zich zo fotograferen. Ook medewerkers van sportcomplex Olympos deden hier aan mee.

De Roze Zaterdag, die op 8 april plaatsvond, vindt zijn oorsprong in de jaarlijkse Antihomofobie-dag van studentenvoetbalclub Odysseus ‘91. Vorig jaar besloten de besturen van zes studentensportverenigingen de handen ineen te slaan om dit statement verder uit te dragen. Dit jaar werd daar een vervolg aangegeven onder het motto: ‘Homo? Boeit geen flikker!’

Volgens Paul Martin van de John Blankenstein Foundation, een organisatie die de acceptatie van lesbiënnes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuelen binnen sportverenigingen wil vergroten, rust er nog steeds een taboe op homoseksualiteit in de sport. “Gek eigenlijk, want als er anno 2017 een homostel in elkaar wordt geslagen, reageert het hele land verbouwereerd.”

Volgens Martin zijn scheldwoorden als homo en flikker op sportvelden aan de orde van de dag. “Maar mensen zijn zich niet bewust van de lading.” Hij ziet dan ook een belangrijke rol weggelegd voor trainers. “Creëer een open sfeer waarin alles bespreekbaar is. En zie homoseksualiteit niet als probleem. Dat is het niet, wij zijn niet zielig.” Ook heeft hij advies voor homoseksuele sporters die binnen hun sportclub uit de kast komen. “Geef je teamgenoten even tijd en ruimte na je coming out. Laat hen het nieuws even verwerken.”

Naast de lezing van Martin stonden er nog twee lezingen op het programma. Daarnaast konden bezoekers deelnemen aan een dansworkshop of een bingoavond, georganiseerd door drag queen Miss Dolly Wood. Ook op het programma: een rugbywedstrijd tussen studentensportvereniging USRS uit Utrecht en de enige homoseksuele rugbyclub van Nederland, de ARC Amsterdam Lowlanders.

Roze Zaterdag werd afgesloten in ‘regenboog-club’ BodyTalk.