Acht Utrechtse roeiers actief op WK

De Vrouwen Acht met drie roeisters van Triton

Maar liefst acht Utrechtse roeiers zijn actief op het WK dat deze week in Amsterdam plaatsvindt. De leden van Triton en Orca volgen de verrichtingen van hun clubgenoten op de voet.

Triton heeft van de twee Utrechtse verenigingen de meeste afgevaardigden bij het WK. Zes Tritonezen hebben zich weten te plaatsen voor het WK en zullen, zoals op de site van Triton staat 'dat ze naast de Nederlandse ook de Donkerblauwe eer zullen verdedigen'.

In de Vrouwen Acht zitten namens Trriton Monica Lanz, Jenny de Jong en Marleen Verburgh in de boot. Zij wisten zich woensdag met hun vijfde plaats niet rechtstreeks voor de A-finale te plaatsen, maar krijgen donderdag nog een herkansing.

Kaj Hendriks doet mee met de Heren Acht, het vlaggenschip dat tot nu toe teleurstellend heeft gepresteerd. Zij moeten na hun vierde plaats op woensdagmiddag genoegen nemen met een plek in de B-finale,

Verder zit Harold Langen in de mannen Dubbel Vier.  Deze boot is woensdag uitgeschakeld. Hun indrukwekkende inhaalrace in de herkansing was niet voldoende. Zij kwamen niet verder dan een derde plaats..

Ide Hingstman roeit mee met de Lichte Acht. Zijn team kwam in de voorbereidende race niet verder dan de vijfde ofwel laatste plaats. Op vrijdag krijgen ze een nieuwe kans zich te onderscheiden..

Orca heeft twee roeiers die actief zij nop het WK. Daarnaast zitten nog twee roeisters op de reservebank.

Orcaan Daan Klomp zit in de lichte Dubbel Vier en is na een spannende strijd op woensdag doorgedrongen tot de A-finale van vrijdag.

Inge Janssen zit in de Dubbel Twee en het is nog afhankelijk van de herkansingen of ze door mag naar de finale.

Bij Triton en Orca is de belangstelling voor het WK bovengemiddeld nu het festijn plaatsvindt op de Amsterdamse bosbaan. Veel leden gaan naar de Bosbaan om te kijken of hebben zich aangemeld als vrijwilliger. Er zijn 668 vrijwilligers actief, die heel uiteenlopen werk doen. Van kaartjes controleren tot het verzorgen van de catering.

Woensdag was het studentendag bij de WK. Op vertoon van een studentenkaart kon je voor een luttel bedrag van 5 euro naar binnen. In Leiden gingen alle eerstejaars naar de WK, maar in Utrecht is het programma nog niet echt begonnen.

De verwachting is wel dat aardig wat Orcanen en Tritonezen dit weekend naar Amsterdam zullen afreizen om de finales te zien. Zij hopen dan ook op Utrechtse medailles.