Acht UU'ers en UMC'ers in Viva400

Ieder jaar stelt vrouwentijdschrift Viva een lijst samen van vierhonderd vrouwen die inspireren door wie ze zijn en wat ze doen. In dat lijstje prijken niet alleen namen van ondernemers, sporters en creatievelingen, maar zijn ook bijna vijftig "knappe koppen" opgenomen. Geen vrouwen die bejubeld worden vanwege hun uiterlijk, maar vanwege hun intelligentie. Net zoals vorig jaar is de Universiteit Utrecht met twee onderzoekers genomineerd. Het UMC Utrecht heeft dit jaar zes nominaties gekregen, waarvan vijf in de categorie "knappe kop". Eén onderzoeker, Iva Bicanic, maakt kans op de titel "wereldverbeteraar" van het jaar.

UMC Utrecht Onderzoeker Hester den Ruijter die genomineerd werd voor het feit dat ze begin dit jaar een subsidie van 100.000 euro binnenhaalde om onderzoek te doen naar het verschil tussen mannen- en vrouwenharten en haar lidmaatschap van De Jonge Akademie, noemt haar nominatie op Facebook "cool".

Andere Utrechtse genomineerden zijn Maeike Zijlmans (UMC) voor haar "baanbrekende onderzoek" naar epilepsie bij kinderen, Gisela Slaats (UMC) voor haar onderzoek naar zeldzame nierziekten bij jonge kinderen, Eva van Rooij (UU) voor haar onderzoek naar hartziekten, Miriam Koopman (UMC) omdat zij benoemd is als supervisor van het jaar, Annelien Bredenoord (UU) vanwege haar heldere mening in de pers, Manon Benders (UMC) als leidinggevende van een onderzoeksgroep naar de hersontwikkeling van vroeggeboren kinderen en Iva Bicanic (UMC) voor haar inzet voor getraumatiseerde kinderen.

"Hel van schaamteloze zelfpromotie"
Op 23 november wordt bekend gemaakt of één van de UU'ers of UMC'ers ook daadwerkelijk wordt benoemd tot "knappe kop" of "wereldverbeteraar" van het jaar. De uitslag wordt bepaald door stemmen van het publiek en een jury. Op basis van de top vijf van het publiek per categorie, kiest de jury de uiteindelijke winnaar.

Over die werkwijze was Zomergasten-presentator Janine Abbring niet te spreken. Zij schreef op haar Facebook naar aanleiding van haar nominatie een brief aan de organisatie. Ze vroeg zich af waarom genomineerden zelf campagne moeten voeren als de jury uiteindelijk toch een winnaar kiest. Dat voelde voor haar als een "hypocriete marketingtool" voor het tijdschrift. "Waarom vragen jullie niet een jury om een kleine selectie te maken van vrouwen die een prijs verdienen? Bewoneringswaardige, relatief onbekende vrouwen die spotlights verdienen, die deze prijs gewoon ontvangen zonder dat ze eerst door die hel van online schaamteloze zelfpromotie moeten?".

Hester den Ruijter heeft de eerste stemmen volgens Facebook in ieder geval al binnen.