Afstudeeronderzoek over domeinnamen op internet beste masterscriptie van het jaar

Masterstudente Onderwijskunde en Pedagogiek Karin van Trijp (links) is winnaar in de categorie ‘bijzondere verdiensten’. Alumna Rechtsgeleerdheid Kinanya Pijl (rechts) schreef de beste masterscriptie. Foto's: Kees Rutten

Masterstudente Onderwijskunde en Pedagogiek Karin van Trijp en alumna Rechtsgeleerdheid Kinanya Pijl zijn de winnaars van de UU-studentenprijzen 2015. Zij werden maandag tijdens de opening van het academisch jaar gehuldigd.

Karin van Trijp won de prijs in de categorie ‘bijzondere verdiensten’. Deze prijs is bedoeld voor studenten die zich onderscheiden door bestuurlijke of maatschappelijke activiteiten. Kinanya Pijl schreef de beste masterscriptie. Beiden troefden een aantal - merendeels mannelijke - genomineerden af. In de Domkerk ontvingen zij een oorkonde en een bedrag van 1500 euro.

Sinds twee jaar leidt Karin van Trijp de stichting Wees een Lach die in Bulgarije en andere Oost-Europese landen vakantiekampen verzorgt voor kinderen met hechtingsstoornissen en traumatische ervaringen. De masterstudente Onderwijskunde en Pedagogiek werft onder haar studiegenoten vrijwilligers voor de kampen.

Daarnaast is Karin lid van het woonbestuur van het studentencomplex Casa Confetti en geeft ze leiding aan welpen van de scouting in het Brabantse Wouw.

De jury roemt Karin om haar “tomeloze en belangeloze inzet” voor anderen, maar benadrukt dat zij daarnaast ook goede cijfers voor haar studies haalt. “Karin laat zien dat studeren én nevenactiviteiten ontplooien prima samen gaan.”

Voor de prijs ‘bijzondere verdiensten’ kwamen dit jaar vijftien inzendingen binnen. Karin werd gekozen uit vier nominaties. Opvallend is dat de student werd voorgedragen door haar vader.

De studentenprijs voor de “beste masterscriptie” gaat naar Kinanya Pijl. Zij schreef in het kader van de Legal Research Master een scriptie over de vraag of ICANN, de private organisatie die internetdomeinnamen toekent, de internationale mensenrechten respecteert.

Kinanya’s studie toont aan dat het beleid en procedures van ICANN op een aantal punten strijdig zijn met fundamentele rechten. Ook ontbreekt het aan verantwoordingsmechanismen die de macht van ICANN beperken. In haar - volgens de jury - “messcherpe analyse van een actueel probleem” komt Kinanya met aanbevelingen.

Kinanya kreeg de voorkeur boven twee medegenomineerden. Een jury had de scripties van de drie als beste aangemerkt van twintig inzendingen. Al deze scripties waren beloond met een 8,5 of hoger.

De winnares begint dit najaar in Florence aan een promotietraject op het gebied van Business & Human Rights.