Afwachtende reacties op alliantie Randstaduniversiteiten

Wetenschappers reageren afwachtend op de samenwerkingsplannen van de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam. “Samenwerken doen we toch al.”

Afgelopen vrijdag brachten de drie universiteiten hun plannen voor een ‘strategische alliantie’ naar buiten. Ze gaan niet fuseren, maar wel intensiever samenwerken in hun onderwijs en onderzoek.

Er komen bijvoorbeeld gezamenlijke graduate schools en kenniscentra. Kleine opleidingen, zoals de masteropleidingen wijsbegeerte, worden straks samengevoegd. Op termijn zullen er meer gezamenlijke masterprogramma’s komen. En dat roept vooralsnog weinig weerstand op.

“Samenwerken vinden de meeste wetenschappers prima”, zegt promovendus en universiteitsraadslid Maarten Jansen van de Universiteit Leiden. “De meeste medewerkers reageren afwachtend. We weten nog niet wat het allemaal gaat betekenen, maar iedereen ziet wel in dat samenwerking voordelen kan bieden. Niet alleen inhoudelijk, maar ook bij het aanvragen van onderzoeksgeld.”

“Al sinds het begin van de wetenschap zoeken wetenschappers elkaar op”, reageert Dineke Heersma, voorzitter van de Delftse ondernemingsraad. “Op de werkvloer werken we al jaren samen met andere universiteiten. We hebben hier een hoogleraar die ook in Leiden een aanstelling heeft. Maar goed, misschien kan het allemaal nog intensiever.”

Heersma hoopt vooral dat de samenwerking geen beleidsgedoe met zich mee zal brengen. Ze las met instemming het interview met fusie-expert Hans Schenk in de Delftse universiteitskrant Delta.

Die waarschuwde dat de samenwerking een ‘waterhoofd’ van overhead kon opleveren. “Het moet allemaal georganiseerd worden”, aldus Schenk. “Daar zijn beleidsfunctionarissen en ondersteuners voor nodig. Voor je het weet gaat dat een eigen leven leiden. De samenwerking vindt dan voor tachtig procent op bestuurlijk niveau plaats en niet op de werkvloer.”

Vorig jaar kwam in het nieuws dat de Erasmus Universiteit, de TU Delft en de Universiteit Leiden een fusie overwogen. Veel wetenschappers waren daar faliekant tegen. “Dat riep inderdaad wat agressie op”, zegt Heersma. “Maar een fusie is het dus niet geworden. Een alliantie? Ach, ik heb daar niet zo veel mee.”

Eind dit jaar willen de drie universiteiten met hun plannen aan de slag. Van de Rotterdamse universiteitsraad kon nog niemand reageren.