Antropologiestudent roeit 100 km voor kinderen in Guatemala

Rowan Hordijk, de kleinste van het roeikwartet, maakt zich op voor een roeiwedstrijd van 100 kilometer.

Honderd kilometer roeien om kansarme kinderen in Guatemala te helpen. Culturele antropologiestudent Rowan Hordijk gaat samen met drie clubgenoten op woensdag 28 mei de uitdaging aan. Hoe meer geld ze ophalen, hoe meer onderwijstassen ze kunnen kopen – áls ze de Ringvaart uitroeien.

“In Guatemala is er een heel grote kloof tussen arm en rijk”, vertelt masterstudent Rowan Hordijk die met zes andere vrijwilligers lid is van het bestuur van Stichting Corazón para los Niños (CPLN). De stichting ‘hart voor kinderen’ zorgt dat kinderen in Guatemala onderwijs kunnen volgen. “Wij zetten ons in voor kinderen in Salcajá in het hooglandgebied in het westen van Guatemala. Hier wonen veel afstammelingen van de Maya’s, die geen toegang hebben tot goede educatie en die onder erbarmelijke omstandigheden leven.”

Zijn fascinatie voor het land ontwikkelde Rowan Hordijk tijdens zijn afstudeeronderzoek voor zijn bachelor in Guatemala waar hij heen ging omdat zijn eigen roots in dat Midden-Amerikaanse land liggen. Bij terugkeer bleef hij zich inzetten voor het land en werd begin dit jaar bestuurslid bij CPLN. De stichting bestaat nu acht jaar en oprichtster Josan Barneveld coördineert in Guatemala de projecten.

Door het roeien van de Ringvaart, een honderd kilometer lange roeiwedstrijd, wil Rowan geld ophalen voor het zogenoemde Educatieve tasjesproject. “Dit project richt zich op kinderen en adolescenten van 7 tot 18 jaar behorend tot de armste bevolking van de regio. Diverse NGO's (niet-gouvernementele organisatie’s, red.) bieden hen gratis onderwijs aan, maar het schoolmateriaal moeten de ouders van de kinderen zelf betalen. Dat kunnen de allerarmste families niet. CPLN haalt daarom geld op om deze educatieve tas die 5 euro kost en waarin schoolspullen en wat speelgoed zit, te kunnen kopen. CPLN geeft de tas dan aan de meest hulpbehoevenden. Josan zorgt ervoor dat het geld dat we ophalen rechtstreeks aan de kinderen wordt besteed. Zo kan er voor elke 5 euro al één kind naar school!”

Dat de inzet van deze stichting waardevol is wordt ook erkend door buitenstaanders. In augustus 2013 zijn Rowan en Josan met het project Sport en Onderwijs in Guatemala derde geworden tijdens de ASN Wereldbankprijs. “We hebben geprobeerd alles te fine tunen in die wedstrijd, zo hebben we workshops bezocht en hebben consultants bekeken of ons project haalbaar is. Hoewel we de hoofdprijs van 10.000 euro helaas zijn misgelopen, zijn we wel erg blij dat we derde zijn geworden van de 166 projecten. We hebben veel aan de workshops en consultants gehad en het levert natuurlijk publiciteit op.”

Hoewel Rowan de Ringvaart in eerste instantie wilde roeien omdat hij het “een heel vet project vindt”, ziet hij het ook als een unieke kans om geld op te halen. “En het werkt ook goed. We hebben nu al 905 euro opgehaald! Ik heb in veel schoolklassen iets verteld over het project en op twee basisscholen is dit project het goede doel van het jaar geworden. Scholen helpen door bijvoorbeeld een sponsorloop of een markt te organiseren. Mensen vinden het leuk dat we echt iets doen voor sponsoring en zo’n lange afstand als 100 kilometer spreekt wel aan.”

De vier jongens die het 28 mei waar moeten maken, hadden nog geen roei-ervaring en zijn via het USC bij Triton terecht gekomen. Ziet Rowan de 100 kilometer wel zitten? Lachend: “Ik kijk er wel positief tegenaan. Als onze coaches zeggen dat we het kunnen, dan geloven wij dat ook.”

CPLN is een van de goede doelen van de OC&C Ringvaart Regatta. Een educatieve tas kan worden gedoneerd vanaf 5 euro, maar sponsoren kan ook per kilometer. Voor meer informatie over CPLN bekijk dan hier de website.