Artikel voormalig UU-onderzoeker teruggetrokken

Een wetenschappelijk tijdschrift over geografie heeft een artikel teruggetrokken van een sociaal geograaf die tot voor kort werkzaam was aan de UU. Dat meldt de website Retraction Watch.

De terugtrekking betreft een artikel over de rol van seksualiteit in de openbare ruimte van de sociaal geograaf Martin Zebracki. Geografietijdschrift Antipode publiceerde het artikel in april vorig jaar online.

Volgens Antipode is de maatregel op zijn plaats, omdat een in grote lijnen identiek artikel van Zebracki begin 2013 verscheen in het Nederlandse magazine voor sociaalruimtelijke vraagstukken Agora. Zebracki had daar geen melding van gemaakt.

Antipode meldde overigens al in december 2013 dat het artikel in overleg met de auteur was teruggetrokken. Retraction Watch maakte hier donderdag pas melding van.

Zebracki werkt sinds kort aan de universiteit van Leeds. Daarvoor was hij als onderzoeker verbonden aan de UU en de Universiteit van Wageningen. In 2012 promoveerde hij in Utrecht op een proefschrift over kunst in de openbare ruimte.