Awesome Utrecht wil de stad nog leuker maken

Het winnende idee krijgt 1000 euro om het uit te voeren. Foto Awesome Utrecht

Stadsbankjes bijzonder maken, wifi uit de boom of brood teruggeven aan de natuur . Het zijn een paar voorbeelden die als inspiratie dienen voor plannen die ook in Utrecht kunnen worden uitgevoerd. Awesome Utrecht doneert iedere twee maanden geld voor een idee dat Utrecht leuker maakt. "Het bestond al in Amsterdam", vertelt oud-student Nederlands Hylke Faber. "Toen ik zag dat het er nog niet in Utrecht was, heb ik het opgezet."

Inmiddels zijn er al twintig ideeën binnengekomen. "Er is bijvoorbeeld iemand die bellenblaasmachines wil maken en door de stad verspreiden. Dan loop je op een mooie dag door een vrolijke sliert van bubbels", vertelt Faber. "Het is de bedoeling dat het niet al te grote dingen zijn. Het moet snel en met het budget uitvoerbaar zijn. We zijn er niet voor mensen die iets heel groots willen beginnen."

De ideeën en projecten hoeven niet in het centrum plaats te vinden. "Als er mensen zijn die iets gaafs willen doen in De Uithof kan dat ook", legt Faber uit. "Misschien zijn er wel studenten die een idee hebben waarbij ze mensen in bus 12 verrassen . Ik verwacht veel creativiteit bij de studenten."

Op dinsdag 20 juni komen de trustees bij elkaar in Venue, in het centrum van Utrecht. "Van alle ideeën selecteren wij er vijf. Deze mensen pitchen hun idee voor ons en de zaal." Aan het eind van de avond is er een winnaar die het geld krijgt om zijn project te realiseren. "De winnaar van de eerste avond vertelt tijdens de volgende avond over zijn project, als inspiratiebron."

Deelnemers kunnen hun idee tot dinsdag 6 juni insturen via het formulier op deze site.