Basisbeurs meepikken? Zo doortrapt waren nieuwe studenten niet

Een tussenjaar nemen en toch de basisbeurs behouden? Daar was een truc voor, maar studenten hebben die niet of nauwelijks gebruikt.

Ja hoor, de basisbeurs is werkelijk afgeschaft. De lichting studenten van 2014 is de laatste die hem krijgt. En dat konden universiteiten en hogescholen merken: ze verwelkomden in september 2014 opvallend veel eerstejaars.

Want veel jongeren gingen na hun eindexamen meteen studeren om nog van de basisbeurs te profiteren. Uitwonende studenten zouden tien- à veertienduizend euro mislopen als ze eerst een jaartje gingen reizen of werken.

Maar één ding was de vraag: zouden ze hun inschrijving allemaal serieus menen? Misschien haalden ze wel een truc uit. Als ze een tussenjaar wilden nemen zonder hun recht op de basisbeurs te verliezen, konden ze zich pakweg een maandje inschrijven en dan meteen weer uitschrijven. Dan zouden ze het recht op de basisbeurs behouden, ook als ze pas later voor het echie gingen studeren.

DUO heeft onlangs een rechtszaak verloren van een student die deze truc - al dan niet bewust - heeft uitgehaald. De vraagt rijst nu hoeveel andere studenten van deze sluiproute gebruik hebben gemaakt.

Niet zo veel, blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs zelf. Er zijn genoeg verhalen over jongeren die het zo hebben gedaan, maar al met al blijkt het maar een klein groepje.

De Dienst Uitvoering Onderwijs houdt elk jaar bij hoeveel eerstejaars studenten zich binnen zes maanden weer uitschrijven. In het hbo daalde dat percentage de afgelopen jaren. Dat was ook het geval in studiejaar 2014-2015, toen studenten dus die truc met de basisbeurs konden uithalen. In het wetenschappelijk onderwijs steeg het percentage weliswaar met een paar tienden, maar 2014-2015 week niet echt af van andere jaren.

Kortom, de meeste eerstejaars van 2014 zijn gewoon echt gaan studeren. Studenten hebben niet massaal gebruik gemaakt van de truc om de basisbeurs te behouden.