Bedrijven ingehuurd voor stufi-controle

In sommige steden huurt de overheid particuliere bedrijven in om te controleren of studenten daadwerkelijk op kamers wonen en niet stiekem frauderen met de basisbeurs.

De gemeente Groningen controleert momenteel niet of studenten nog bij hun ouders wonen terwijl zij zich elders hebben ingeschreven. Dat meldde de regionale zender OOG vandaag. De gemeente zou daarvoor niet genoeg mankracht hebben.

Dat kan kloppen, zegt een woordvoerder van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Het zijn niet altijd gemeenteambtenaren die huisbezoeken afleggen bij verdachte studenten. “Sommige gemeenten hebben bijvoorbeeld geen sociale rechercheurs in dienst, dan gaan we met particuliere bedrijven in zee.” DUO betaalt overigens voor de controles, ook wanneer de gemeente ze aflegt.

Sinds 1 januari kunnen studenten beboet worden als ze frauderen met de uitwonendenbeurs. Volgens DUO wordt in ieder geval in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht al gecontroleerd. Op sommige plaatsen moeten de controles nog beginnen. “We zijn nog aan het opstarten”, zegt de woordvoerder.