Grote financiële meevaller voor geneeskundestudent

Beroepszaak levert UU-student meer dan halve ton op

Feest
Foto: pxhere

Het opmerkelijke besluit is terug te lezen in de uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. De studentenrechtbank is sinds dit jaar ondergebracht bij de Raad van State.

De student begon dit collegejaar aan een studie Geneeskunde. De UU bracht hem het hoge instellingscollegegeld van 20.200 euro in rekening. De wet schrijft immers voor dat studenten die al een bacheloropleiding hebben afgerond dat hoge tarief moeten betalen. En de student in kwestie had in Utrecht eerder al een bachelor Diergeneeskunde voltooid.

Volgens de universiteit had de student de mogelijkheid gehad om zijn afstuderen bij Diergeneeskunde uit te stellen. Wie aan een tweede bachelor begint zonder dat de eerste volledig is afgerond, mag wél het reguliere collegegeld van 2200 euro betalen.

Risico op studievertraging
De student ging in beroep bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Volgens hem had de universiteit te weinig oog voor het uiterst lastige dilemma waar hij mee te maken had gehad.

Toen hij halverwege 2021 besloot dat hij geneeskunde wilde gaan studeren, wist hij immers nog niet of hij door de selectieprocedure zou komen. Als dat niet zou lukken, wilde hij de master Diergeneeskunde gaan doen. En daarvoor was het juist van belang om zo snel mogelijk zijn bachelordiploma te halen.

Volgens de student liep hij het risico om meer dan twee jaar studievertraging op te lopen als hij daarmee zou wachten. Een voltooide bachelor is immers verplicht voor wie zich wil inschrijven voor de master. Bovendien waren er op dat moment grote wachttijden voor studenten die met de master wilde beginnen, vooral veroorzaakt door de invoering van een nieuw mastercurriculum bij Diergeneeskunde.

Onbillijkheid
De student vond het niet redelijk dat hij de dupe dreigde te worden van een situatie waar hij verder weinig aan kon doen. Het CBHO stelde hem in het gelijk en spreekt in de uitspraak van “een bijzonder geval van onbillijkheid”.  De UU had gebruik moeten maken van de hardheidsclausule die haar in staat stelt om in uitzonderlijke gevallen af te wijken van de regels.

Door die uitspraak kan de student dus zo’n 18.000 euro per jaar in zijn zak houden. DUB heeft de student proberen te bereiken, maar die liet via zijn advocaat weten geen toelichting te willen geven.