Beruchte huisbaas Van Hooijdonk is Huisjesmelker van het Jaar

De gouden brandblusser en het juryrapport worden bij van Hooijdonk voor de deur afgeleverd

Vastgoedeigenaar Marcel van Hooijdonk is door de jongeren van de SP uitgeroepen tot ‘Huisjesmelker van het jaar’. Rood-voorzitter Merel Stoop: “Dit is één van de ergste huisbazen die wij ooit zijn tegengekomen.”

Van Hooijdonk is eigenaar van Nahuys Vastgoed en bezit woningen in Utrecht, Amsterdam, Nieuwegein en Breda. Hij verhuurt zowel aan studenten als aan gezinnen. Huurders hebben bij Rood geklaagd over te hoge huurprijzen, intimidatie en gebrekkige brandveiligheid. “Hij is één van de vele huisbazen die op schandalige wijze profiteert van de woningnood”, aldus Rood-voorzitter Stoop.

Er kwamen klachten binnen van huurders die ineens geen warm water meer hadden, of bij wie de verwarming midden in de winter langdurig kapot was. Wie daar iets van zegt wordt volgens het juryrapport geïntimideerd: “Klusjesmannen die zomaar kamers binnenkomen, e-mails waarin huurders wordt gezegd dat er consequenties zitten aan naar de huurcommissie gaan. Ook bezit de huisbaas alle sleutels, waardoor huurders zich niet veilig voelen in hun eigen huis.”

Het juryrapport is hoofdzakelijk gebaseerd op klachten van huurders van twee complexen in Utrecht: de Zamenhofdreef, waar veel studenten wonen, en huurcomplex Weverstede in Nieuwegein, waar voornamelijk gezinnen wonen.

Weverstede is volgens de gemeente Nieuwegein zo brandgevaarlijk, meldde het AD drie weken geleden, dat het op 26 maart wordt ontruimd als Van Hooijdonk geen orde op zaken stelt. Brandveiligheid is vaker een probleem: volgens Rood werd er al eens een pand in Amsterdam ontruimd en in oktober vorig jaar dreigde de gemeente Utrecht met ontruiming van de Zamenhofdreef.

De bewoners van zijn panden aan de Zamenhofdreef klaagden in het tv-programma Kassa bovendien dat ze zich geïntimideerd voelden door de huisbaas. In januari werd hij beboet door de rechter wegens bedreiging van zijn huurders van een pand aan de Utrechtse Wittevrouwensingel. Hierop probeerde hij het huurcontract te ontbinden, maar dit werd hem verboden door de rechter.

Maandag berichtte RTV Utrecht dat een huurster is uitgescholden door Nahuys B.V. in een interne mailwisseling die abusievelijk ook haar werd toegezonden. Het bedrijf stuurde daarop een excuusmail. De email zou zijn verstuurd door een uitzendkracht die hierop per direct zou zijn ontslagen.

Marcel van Hooijdonk was niet bereikbaar voor commentaar. Toen de SP-jongeren bij hem op de stoep stonden om de ‘gouden brandblusser’ te overhandigen deed iemand anders de deur open.

Rood organiseerde voor de negende keer een huisjesmelker van het jaar verkiezing. Er kwamen klachten binnen over achterstallig onderhoud, absurd hoge huurprijzen en onduidelijke servicekosten. Ook met de borg ontstaan volgens Rood vaak problemen: zonder duidelijke reden wordt die aan het eind van de huurperiode niet teruggegeven. Ook dit jaar kwamen weer klachten binnen over huisbazen die huurders intimideren of bedreigen.