Bestuur Cambridgebar baalt van vandalen

Naar alle waarschijnlijkheid enkele late bezoekers van de Cambridgebar hebben vrijdagnacht vernielingen aangericht aan het gebouw. Ook barricadeerden zij met fietsen de uitgangen.

Kort na sluitingstijd van de bar van het studentencomplex aan de Cambridgelaan vrijdagnacht liepen er mensen op het dak van het pand, zo vertelt voorzitter van het barbestuur Kirsten Eenink. Even later merkten de vrijwilligers die bardienst hadden dat de deuren werden versperd met fietsen.

“Alles bij elkaar zorgde dat voor een angstige situatie. Toen de vrijwilligers uiteindelijk via een deur die naarbinnen opent het pand durfden te verlaten, was er buiten niemand meer te bekennen. We hebben de universitaire security nog gewaarschuwd, maar die kon ook niets meer uitrichten.”

Kirsten zegt vrij zeker te weten wie er verantwoordelijk is voor de vernielingen. “Waarschijnlijk gaat het om een groep Uithofbewoners die wel vaker bij ons komt. De groep was door onze vrijwilligers weggestuurd toen we gingen sluiten. Maar zolang we geen bewijzen hebben, kunnen we niets hard maken.”

Inmiddels is gebleken dat er aanzienlijke schade is aangericht aan het dak en aan de ventilatieschacht. De SSH kon maandag nog niet melden wat de herstelkosten zullen zijn.

Barvoorzitter Kirsten heeft maandag aangifte gedaan bij de politie. Die heeft haar gemeld de beelden van de camera’s op het complex te gaan bekijken. Enkele camera's zijn gericht op de bar.

Het bestuur van de Cambridgebar zelf doet op Facebook een oproep aan getuigen om zich te melden. Kirsten: “We willen gewoon dat die mensen gepakt worden. Onze vrijwilligers zijn in gevaar gebracht. Wij werken met zijn allen hard om hier wat gezelligheid te brengen. Dit soort incidenten verpest dat.”