Bewoners Casa Confetti staan regelmatig droog

De bewoners van de bovenste etages zitten regelmatig zonder water.

Bewoners van Casa Confetti zitten al jaren regelmatig zonder water, maar de laatste twee weken verergert het probleem. Het water is al zeven keer weggevallen; soms een half uur, soms wel vijf uur. Huisbaas SSH weet niet wanneer de storing verholpen is.

“Als ik thuiskom van mijn studie wil ik wel even douchen, want ik heb de hele dag met dieren gewerkt”, vertelt student Diergeneeskunde Rinske. “Het is heel vervelend wanneer ik er thuis achter kom dat het water weg is en ik weer terug naar de faculteit moet om te douchen. Zo ben je makkelijk een half uur langer bezig.”

Het ‘verdwenen’ water is een bekend probleem bij de bewoonster van de veertiende verdieping. “Sinds ik in de flat woon heb ik te allen tijde twee flessen water in huis om in ieder geval mijn tanden te kunnen poetsen.”

Rinskes ganggenoot heeft daar niet eerder aan gedacht. “Ik wilde tijdens een storing de was doen en douchen voordat ik het weekend weg ging”, vertelt zij. “Uiteindelijk heb ik me met restjes water uit mijn drinkflesje, het Senseo-apparaat en de waterkoker een beetje kunnen wassen.”

Karin, student Educational Sciences: Learning in Interaction, heeft minder last van de problemen van de bovenste verdiepingen. “Ik woon op de vijfde verdieping en daar is de druk af en toe slecht waardoor ik de was niet kan doen.” Toch zijn de problemen haar niet ontgaan, want ze zit in het woonbestuur van Casa Confetti.

“Dit probleem speelt al jaren en de afgelopen tijd is het alleen maar erger geworden. De SSH legt de schuld steeds buiten zichzelf en wijst naar de waterleverancier. De SSH communiceert hierover slecht met de bewoners. Tot slot worden bewoners niet gecompenseerd.”

Storing bekend, maar oorzaak storing is onbekend
“We vinden het heel vervelend dat het zo loopt”, vertelt Annemiek van Vondel, woordvoerster van de SSH. “Het probleem is bij ons onduidelijk. We weten dat het een storing is aan de hydrofoorpomp. De leverancier van de pomp zegt dat de toevoer van het water te laag is, terwijl de waterleverancier zegt dat het aan de pomp ligt. De oorzaak is heel moeilijk te achterhalen waardoor het moeilijk is om het probleem op te lossen. We proberen onze bewoners elke keer een mail te sturen, maar dat is helaas niet altijd gebeurd.”

Volgens Van Vondel houdt de SSH zich nog niet bezig met een eventuele schadevergoeding voor de bewoners. “Ons advies is om de komende tijd flessen water achter de hand te houden. En als er weer een storing is, bel dan direct het reparatienummer.”

Volgens Karin van het woonbestuur is dit advies te mager. “Als de SSH niet met een definitieve oplossing komt, zullen wij contact opnemen met overkoepelende organisaties, zoals BoKs. We willen kijken of we een compensatie kunnen afdwingen bij de SSH, zeker voor bewoners die zo lang zonder water hebben gezeten en allerlei onkosten hebben gemaakt.”

Tags: casa confetti | ssh