Binnenstadsbewoners balen van cafébezoekers

Bewoners van de binnenstad ondervinden overlast van bezoekers van de Utrechtse horeca. Ze klagen over geluidsoverlast, vervuiling en vernielingen.

“De binnenstad wordt overlopen door dronken luidkeels brallende links en rechts tegen gevels zeikende studenten - en oom agent staat ernaar te kijken.” En: “Ik heb voornamelijk overlast van studenten die mijn steeg gebruiken na horecabezoek om herrie te maken, rotzooi achter te laten (ontlasting, peuken, braaksel etc).”

Dit zijn zomaar twee citaten uit een onderzoek van de Wijkraad Binnenstad naar de ervaringen van binnenstadsbewoners met de Utrechtse horeca. Bijna een kwart van de 627 respondenten gaf daarin aan ‘vaak’ overlast te ervaren door de aanwezigheid van uitgaansgelegenheden, meer dan 30 procent zegt zich ‘soms’ te ergeren.

Vooral in de weekeinden en ’s nachts zorgt uitgaanspubliek voor veel overlast. Bewoners noemen daarbij ook de bezoekers van studentenverenigingen. De meeste klachten betreffen geluidsoverlast, maar ook vervuiling, bijvoorbeeld door sigarettenpeuken, en vernieling komt vaak voor .

In het onderzoek geeft 34 procent van de ondervraagden aan een voorkeur te hebben voor vaste sluitingstijden. Volgens een bewoner die al jaren in de binnenstad woont, zal een dergelijke maatregel echter verkeerd uitpakken: “AUB geen vaste sluitingstijden! Die tijd heb ik ook nog meegemaakt en dan was na sluitingstijd de ellende niet te overzien: enorme herrie, vechtpartijen als al het aangeschoten 'wild' tegelijk buiten kwam!”

Uit het onderzoek blijkt dat binnenstadsbewoners vooral vinden dat de ordehandhaving op straat tekort schiet. “Ik ervaar de meeste overlast van mensen die op weg zijn naar of uit horecagelegenheden komen. Dit heeft meer met toezicht op straat te maken dan met toezicht op horeca”, zegt een respondent.

Over de horeca zelf zijn de binnenstadsbewoners positief. Ze vinden dat café’s en restaurants goed zijn voor de economie en voor de gezelligheid in de stad. Bijna driekwart van de ondervraagden noemt de aanwezigheid van horeca zelfs als een belangrijk motief om in de binnenstad te willen wonen.

Moeten bewoners de overlast dan niet voor lief nemen? Ja, vindt een van de ondervraagden: “Horeca, muziekpodia en evenementen horen mijns inziens in de binnenstad. Mensen die rustig willen wonen, moeten in een buitenwijk of dorp gaan wonen. Ik woon in de binnenstad juist omwille van de levendigheid.”

De meeste bewoners zijn tevreden over de variëteit van het horeca-aanbod in Utrecht. Wel vinden ze dat te veel uitgaansgelegenheden op een jong studentenpubliek zijn gericht. Slechts een kleine minderheid (4 procent) vindt dat er meer horeca bij moeten komen.

Opmerkelijk is dat de JOVD Utrecht onlangs juist pleitte voor meer café's in de binnenstad. De jonge liberalen denken dat dat goed is voor de economie en de werkgelegenheid. Meer aanbod zorgt bovendien voor een ‘bruisend uitgaansleven’, zo meldt DeStadUtrecht over het pleidooi.

Vorig jaar klaagden bewoners van de omgeving van de Nobelstraat ook al over overlast van studentenkroegen.

Zie hier het volledige onderzoek van de Wijkraad Binnenstad.