Bomen P1 Uithof gekapt voor nieuwbouw Hogeschool Utrecht

De bomen van P1 worden zaterdag 12 maart gekapt voor nieuwbouw HU.

De voorbereidingen voor de bouw van een nieuw pand voor de Hogeschool Utrecht beginnen zaterdag 12 maart. Dan worden ruim twintig bomen op parkeerplaats P1 op de hoek van de Heidelberglaan en Bolognalaan gekapt.

De bomenkap betekent nog niet het einde van de parkeerplaats waarvan de grond vrijdag 11 maart officieel door de Universiteit Utrecht in erfpacht is gegeven aan de Hogeschool Utrecht. De bomen moeten gekapt voordat de vogels zich erin nestelen. Nestelende vogels moeten met rust worden gelaten.

Wanneer P1 definitief de slagboom sluit voor auto’s wordt later bekendgemaakt, meldt de Hogeschool Utrecht.

De HU bouwt nieuw voor de faculteiten Economie & Management en Communicatie & Journalistiek en het instituut ICT. De hogeschool is bezig een omvangrijk plan te verwezelijken: ze wil al haar studenten in De Uithof huisvesten waardoor oudere panden op het Science Park worden verbouwd en een uitbreiding van het aantal panden nodig is.

De nieuwbouw op P1 telt acht verdiepingen. De verwachte oplevering is medio 2017. Dan zullen er ook weer bomen terugkomen: langs de Bolognalaan worden linden geplant.

Wanneer auto’s niet meer geparkeerd mogen worden op P1, kunnen automobilisten hun voertuig kwijt in P+R De Uithof en hun reis naar hun werkplek vervolgen met bus 28 of met de fiets. In deze parkeergarage die naast snelweg A28 ligt, staan zo’n vijftig OV-fietsen die voor de vervolgreis geleend kunnen worden. De garage naast de UB is ook een alternatief. De parkeerplaatsen van P1 verdwijnen, er komen er geen nieuwe voor in de plaats.