Braziliaanse studenten eisen beter onderwijs

Bijna honderd Braziliaanse universiteiten zijn bezet door studenten. Die protesteren tegen de slechte kwaliteit van het onderwijs en de bezuinigingen die de regering wil doorvoeren.

Al sinds 14 oktober houden scholieren en studenten zo’n twaalfhonderd middelbare scholen en bijna honderd universiteitscampussen bezet, meldt de NOS. Gezicht van de beweging is de zestienjarige scholiere Ana Júlia Ribeiro, die vorige week een toespraak hield voor het parlement van Paraná, de staat waar de protesten het grootst zijn.

“De scholen zijn slecht georganiseerd”, zei Ribeiro. Ze verwees onder meer naar een eerdere bezetting vorig jaar, toen actievoerende scholieren een grote stapel ongebruikte schoolboeken vonden in het kantoor van hun directeur. Bovendien zijn de scholen onveilig, zegt ze. Onlangs nog werd er een scholier doodgestoken in Curitiba, de hoofdstad van Paraná.

Deze week werd het vuur extra opgestookt: het Braziliaanse parlement stemde in met een voorstel om de onderwijsuitgaven de komende twintig jaar te bevriezen, meldt de BBC. Op 29 november zal de Senaat zich erover buigen.